Trendien vaikutus juoma- ja seurusteluravintolassa
Vesanen, Kaisa (2020)
Vesanen, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012620
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, millaisia vaikutuksia trendeillä on juoma- ja seurusteluravintolaan liiketoiminnan näkökulmasta. Juoma- ja seurusteluravintolan kärkituotteena on juomatuote. Tutkimuksen aiheena on tutkia, millaisia kuluttajatrendejä on havaittavissa tällä hetkellä ravintoloissa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miten megatrendit vaikuttavat ja mitkä ovat niiden vaikutukset juoma- ja seurusteluravintoloiden toimintaan. Samoin tutkitaan, millaisia trendejä on havaittavissa tulevaisuudessa ja miten ne näkyvät ravintolan liiketoiminnassa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ravintola-alan historiaa, asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja kilpailukeinoja. Opinnäytetyössä käsitellään myös, mitä ovat trendi, megatrendi ja hiljaiset signaalit. Palvelukonseptissa käsitellään ravintolan tarjontaa asiakkaille sekä asiakkuusteemaa.
Opinnäytetyö on tutkimusotteeltaan laadullinen ja tiedonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistui viisi ravintola-alan ammattilaista.
Haastattelujen tulokset on koottu yhteenvedoksi haastatteluiden pohjalta. Keskeisimpiä aiheita, jotka tulevat esille haastatteluiden tuloksissa juoma- ja seurusteluravintoloiden trendeissä ovat elämyksellisyys, ympäristötietoisuus, globalisaatio ja digitalisaatio. Nämä trendit ovat merkittäviä jo nyt mutta niiden merkitys tulee kasvamaa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ravintola-alan historiaa, asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja kilpailukeinoja. Opinnäytetyössä käsitellään myös, mitä ovat trendi, megatrendi ja hiljaiset signaalit. Palvelukonseptissa käsitellään ravintolan tarjontaa asiakkaille sekä asiakkuusteemaa.
Opinnäytetyö on tutkimusotteeltaan laadullinen ja tiedonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistui viisi ravintola-alan ammattilaista.
Haastattelujen tulokset on koottu yhteenvedoksi haastatteluiden pohjalta. Keskeisimpiä aiheita, jotka tulevat esille haastatteluiden tuloksissa juoma- ja seurusteluravintoloiden trendeissä ovat elämyksellisyys, ympäristötietoisuus, globalisaatio ja digitalisaatio. Nämä trendit ovat merkittäviä jo nyt mutta niiden merkitys tulee kasvamaa tulevaisuudessa.