Sosiaalisen median merkitys mikroyrityksille - Case: TallFits Oy
Nousiainen, Ari; Koskivuori, Timo (2011)
Nousiainen, Ari
Koskivuori, Timo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110733
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaalinen media mikroyritysten näkökulmasta. Työssä käsi-tellään sosiaalista mediaa ja markkinoinnissa tapahtunutta muutosta sekä niitä toimintatapoja, joita interaktiivinen mediaympäristö yrityksille ja sen asiakkaille tarjoaa. Työn tavoitteena on tuottaa tietoa sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista mikroyrityksille ja lisätä koh-deyrityksemme TallFits Oy:n myyntiä ja löydettävyyttä.
Tavoitteiden saavuttamiseksi opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä empiirinen tutkimus sosiaalisen median merkityksestä mikroyrityksille ja laatia sosiaalisen median suunnitelma kohderyhmään kuuluvalle case - yritykselle. Myynnin ja löydettävyyden lisäämiseksi esitämme sosiaalisen median suunnitelmassa konkreettisia toimenpiteitä asiakkaiden osallistamiseksi yrityksen kotisivuilla ja Facebook - verkostoitumispalvelussa. Tämän lisäksi tuomme suunnitelmassa esiin toimintoja, joilla edistetään yrityksen löydettävyyttä ja asiakkaiden kokemusta yrityksestä ja sen palveluista ja tuotteista. Sosiaalisen median merkityksen selvittämiseksi teimme viidestä mikroyrityksestä koostuvan laadullisen tutkimuksen, jonka aineistonkeruumenetelmänä hyödynsimme teemahaastattelua. Aineiston analysoinnissa hyödynsimme tämän lisäksi sekä laadullista että määrällistä analysointimenetelmää.
Sosiaalisen median merkitys mikrotyrityksille oli ennen kaikkea uusi markkinointikanava. Sosi-aalista mediaa ei kuitenkaan pidetä itsestään selvänä toimintaympäristönä kaikille mikroyrityksille, vaan sen hyödyllisyys nähdään olevan riippuvainen yrityksen kohderyhmästä. Esimerkiksi yritystenvälisessä kaupankäynnissä sosiaalisen median käyttöä ei pidetty niin hyödyllisenä kuin kuluttajille tapahtuvassa kaupankäynnissä. Sosiaalisen median merkittävimpinä hyötyinä nähtiin tiedonkulun nopeus ja tiedottamisen yksinkertaisuus, minkä lisäksi sosiaalinen media on myös madaltanut kynnystä tiedottaa asioista. Sosiaalisen median etuna nähtiin myös taloudellinen hyöty, joka ilmeni matkustus- ja viestintäkulujen pienentymisenä. Sosiaalisen median haasteeksi mikroyrittäjät kokivat sosiaalisen median sovellusten suuren määrän ja niiden ymmärtämisen ja käytön hallitsemisen. Tämän lisäksi sosiaalisen median hyödyntämistä rajoittaa tietämättömyys siitä, mitä sosiaalisessa mediassa tulisi asiakkaille kertoa. Tämä vie lisäksi aikaa, joka ilmeni myös mikroyritysten haasteeksi taloudellisten ja työvoimaan liittyvien resurssien lisäksi.
Tavoitteiden saavuttamiseksi opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä empiirinen tutkimus sosiaalisen median merkityksestä mikroyrityksille ja laatia sosiaalisen median suunnitelma kohderyhmään kuuluvalle case - yritykselle. Myynnin ja löydettävyyden lisäämiseksi esitämme sosiaalisen median suunnitelmassa konkreettisia toimenpiteitä asiakkaiden osallistamiseksi yrityksen kotisivuilla ja Facebook - verkostoitumispalvelussa. Tämän lisäksi tuomme suunnitelmassa esiin toimintoja, joilla edistetään yrityksen löydettävyyttä ja asiakkaiden kokemusta yrityksestä ja sen palveluista ja tuotteista. Sosiaalisen median merkityksen selvittämiseksi teimme viidestä mikroyrityksestä koostuvan laadullisen tutkimuksen, jonka aineistonkeruumenetelmänä hyödynsimme teemahaastattelua. Aineiston analysoinnissa hyödynsimme tämän lisäksi sekä laadullista että määrällistä analysointimenetelmää.
Sosiaalisen median merkitys mikrotyrityksille oli ennen kaikkea uusi markkinointikanava. Sosi-aalista mediaa ei kuitenkaan pidetä itsestään selvänä toimintaympäristönä kaikille mikroyrityksille, vaan sen hyödyllisyys nähdään olevan riippuvainen yrityksen kohderyhmästä. Esimerkiksi yritystenvälisessä kaupankäynnissä sosiaalisen median käyttöä ei pidetty niin hyödyllisenä kuin kuluttajille tapahtuvassa kaupankäynnissä. Sosiaalisen median merkittävimpinä hyötyinä nähtiin tiedonkulun nopeus ja tiedottamisen yksinkertaisuus, minkä lisäksi sosiaalinen media on myös madaltanut kynnystä tiedottaa asioista. Sosiaalisen median etuna nähtiin myös taloudellinen hyöty, joka ilmeni matkustus- ja viestintäkulujen pienentymisenä. Sosiaalisen median haasteeksi mikroyrittäjät kokivat sosiaalisen median sovellusten suuren määrän ja niiden ymmärtämisen ja käytön hallitsemisen. Tämän lisäksi sosiaalisen median hyödyntämistä rajoittaa tietämättömyys siitä, mitä sosiaalisessa mediassa tulisi asiakkaille kertoa. Tämä vie lisäksi aikaa, joka ilmeni myös mikroyritysten haasteeksi taloudellisten ja työvoimaan liittyvien resurssien lisäksi.