Opinnollistaminen työpajatoiminnassa: Palveluprosessin tuotteistaminen
Leppämäki, Teija (2020)
Leppämäki, Teija
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012531
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on kolmannen sektorin toimija Nuorten TyöTuki ry. Työ on luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa tehdään tilaajalle käytännön tarpeita palveleva visualisoitu prosessikuvaus. Tarkoituksena on kehittää opinnollistamisen prosessikaavio, jossa kuvataan osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen sekä näyttöjen suorittamisen polku Nuorten TyöTuki ry:n pajatoiminnassa.
Nuorten ja aikuisten työpajatoiminnassa on jo yli vuosikymmen puhuttu opinnollistamisesta, mutta toiminta on lähtenyt käyntiin melko hitaasti. Ammatillisen koulutuksen reformi vuonna 2018 on tuonut opinnollistamiskeskusteluun uutta voimaa, sillä aikaisempi osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi uutta tutkintoa ja puuttuvaa osaamista voidaan hankkia vaikka pajaympäristössä. Työpajat voivat uudistuksen jälkeen tarjota palveluitaan sekä nuorille että aikuisille opiskelijoille ja toimia hyvässä yhteistyössä ammatillisen koulutuksen kanssa.
Kolmannen sektorin työpajatoiminnassa on viime vuosina ollut keskeisenä kysymyksenä talous ja toimeentulo. Monet pajat ja muut kolmatta sektoria edustavat työllistävät toimijat ovat joutuneet lopettamaan toimintansa taloudellisista syistä. Tässä työssä kilpailukykyä pyritään parantamaan kehittämällä palvelutoimintaa tuotteistamisen kautta. Kehityskohteena on opinnollistamisen palveluprosessi, jota kehitetään konkretisoimalla ja määrittelemällä prosessia sekä vakioimalla toimintaa. Tuloksena odotetaan toiminnan kannattavuuden, laadun ja tuottavuuden parantumista sekä kilpailuetua.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytetään havainnointia ja haastatteluja sekä osallistavana menetelmänä kehittämistyöpajaa. Kehittämismenetelmänä käytetään Service blueprint -menetelmää, joka on toimiva tapa kuvata prosessia sekä asiakkaan että palveluntarjoajan näkökulmasta. Service blueprint - prosessikaavio on osa laajempaa opinnollistamisen tuotteistamiskokonaisuutta. Työn yhteydessä tehtiin työpajalle myös asiakasesite.
Nuorten ja aikuisten työpajatoiminnassa on jo yli vuosikymmen puhuttu opinnollistamisesta, mutta toiminta on lähtenyt käyntiin melko hitaasti. Ammatillisen koulutuksen reformi vuonna 2018 on tuonut opinnollistamiskeskusteluun uutta voimaa, sillä aikaisempi osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi uutta tutkintoa ja puuttuvaa osaamista voidaan hankkia vaikka pajaympäristössä. Työpajat voivat uudistuksen jälkeen tarjota palveluitaan sekä nuorille että aikuisille opiskelijoille ja toimia hyvässä yhteistyössä ammatillisen koulutuksen kanssa.
Kolmannen sektorin työpajatoiminnassa on viime vuosina ollut keskeisenä kysymyksenä talous ja toimeentulo. Monet pajat ja muut kolmatta sektoria edustavat työllistävät toimijat ovat joutuneet lopettamaan toimintansa taloudellisista syistä. Tässä työssä kilpailukykyä pyritään parantamaan kehittämällä palvelutoimintaa tuotteistamisen kautta. Kehityskohteena on opinnollistamisen palveluprosessi, jota kehitetään konkretisoimalla ja määrittelemällä prosessia sekä vakioimalla toimintaa. Tuloksena odotetaan toiminnan kannattavuuden, laadun ja tuottavuuden parantumista sekä kilpailuetua.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytetään havainnointia ja haastatteluja sekä osallistavana menetelmänä kehittämistyöpajaa. Kehittämismenetelmänä käytetään Service blueprint -menetelmää, joka on toimiva tapa kuvata prosessia sekä asiakkaan että palveluntarjoajan näkökulmasta. Service blueprint - prosessikaavio on osa laajempaa opinnollistamisen tuotteistamiskokonaisuutta. Työn yhteydessä tehtiin työpajalle myös asiakasesite.