Olispa näitä tunteja lisää, oli aivan parasta!: Musiikillisten ja taiteellisten menetelmien käyttäminen valmentavan koulutuksen valinnaisen opintojakson toteutuksessa.
Väisänen, Oona (2020)
Väisänen, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912402
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Ammattiopisto Luovin Oulun yksikössä valmentavan koulutuksen valinnainen opintojakso, joka liittyi valmentavan koulutuksen opetussuunnitelmassa Opiskelijan itsetuntemus oppimisen tukena -osaan. Toteutin valinnaisen opintojakson käyttäen musiikillisia ja taiteellisia menetelmiä, koska luovien menetelmien on todettu auttavan nuoria tunnistamaan tunteitaan, vahvuuksiaan ja osaamistaan. Tavoitteena oli antaa valmentavan koulutuksen opiskelijoille työkaluja ja menetelmiä tunnetaitojen kehittämiseen, sanoittamiseen ja säätelyyn, koska erityistä tukea tarvitsevilla nuorilla on usein haastavaa tunnistaa omia tunteitaan ja vahvuuksiaan.
Opintojakso toteutettiin viitenä peräkkäisenä perjantaiaamuna Ammattiopisto Luovin Oulun yksikön vapaa-ajantilassa. Tuntien aikana teimme monenlaisia musiikillisia ja taiteellisia tehtäviä ja leikkejä, joiden avulla nuoret pääsivät tutustumaan itseensä ja toisiinsa. Kokosimme tehtävät jokaisen henkilökohtaiseen kansioon, johon he voivat halutessaan palata myöhemminkin.
Valinnaisen opintojakson aikana ilmeni, että musiikilliset ja taiteelliset menetelmät kiinnostivat ja motivoivat nuoria osallistumaan tuntien teemoihin. Nuoret ja Ammattiopisto Luovin opetushenkilöstö antoivat positiivista palautetta opintojakson sisällöstä ja toteutuksesta. Opetushenkilöstö toi esille, että musiikillisia ja taiteellisia menetelmiä sisältävälle opintojaksolle olisi tarvetta valmentavassa koulutuksessa.
Opintojakso toteutettiin viitenä peräkkäisenä perjantaiaamuna Ammattiopisto Luovin Oulun yksikön vapaa-ajantilassa. Tuntien aikana teimme monenlaisia musiikillisia ja taiteellisia tehtäviä ja leikkejä, joiden avulla nuoret pääsivät tutustumaan itseensä ja toisiinsa. Kokosimme tehtävät jokaisen henkilökohtaiseen kansioon, johon he voivat halutessaan palata myöhemminkin.
Valinnaisen opintojakson aikana ilmeni, että musiikilliset ja taiteelliset menetelmät kiinnostivat ja motivoivat nuoria osallistumaan tuntien teemoihin. Nuoret ja Ammattiopisto Luovin opetushenkilöstö antoivat positiivista palautetta opintojakson sisällöstä ja toteutuksesta. Opetushenkilöstö toi esille, että musiikillisia ja taiteellisia menetelmiä sisältävälle opintojaksolle olisi tarvetta valmentavassa koulutuksessa.