Tasa-arvo, turvataidot ja turvataitokasvatus : Kahdeksasluokkalaisten nuorten terveyttä ja hyvinvointia edistämässä – Toiminnallinen opinnäytetyö
Kemppainen, Katriina; Keränen, Alma; Korpi, Pinja; Pohjola, Katariina (2020)
Kemppainen, Katriina
Keränen, Alma
Korpi, Pinja
Pohjola, Katariina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kahdeksasluokkalaisille toiminnallinen seksuaalikasvatuspäivä eli toimintapäivä Kempeleen yläkoululla sekä arvioida sen toteutusta. Toimintapäivän tilasi Kempeleen yläkoulu ja toimintapäivä toteutettiin huhtikuussa 2019. Toimintapäivä sisälsi yhteensä viisi erilaista toiminnallista rastia, joiden suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista tässä opinnäytetyössä käsitellään kahta. Nämä olivat tasa-arvo- ja turvataitorastit.
Toimintapäivän suunnittelusta ja toteutuksesta oli vastuussa Oulun ammattikorkeakoulun kätilöopiskelijoista koostuva kahdeksan hengen ryhmä, johon myös tämän opinnäytetyön tekijät kuuluivat. Suunnittelussa ja toteutuksessa mukana oli myös muita kätilöopiskelijoita sekä Kempeleen yläkoulun yhteyshenkilöt. Rasteilla toimi asiantuntijoina tähän projektiin osallistuneet toimintapäivän aiheista kirjallisuuskatsauksen tehneet kätilöopiskelijat. Tämän opinnäytetyön tekijät vastasivat itse toimintapäivän aikana sen sujuvuudesta ja toimivuudesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että oppilaat saisivat uutta informaatiota ja oppisivat uutta toimintapäivässä olevien rastien aihepiireistä. Tavoitteena oli myös, että oppilaat osallistuisivat aktiivisesti rasteihin ja että toimintapäivä olisi kokonaisuutena sujuva. Lisäksi tavoitteena oli, että toimintapäivän rastien sisältö olisi oppilaille heidän oman ikä- ja kehitystasoonsa kohdennettua seksuaalikasvatusta. Toimintapäivän onnistumista ja tavoitteiden toteutumista mitattiin oppilaiden, opettajien ja rastien asiantuntijoiden palautekyselyllä. Saadun palautteen perusteella toimintapäivä oli pääosin onnistunut ja asetetut tavoitteet täyttyivät.
Opinnäytetyötämme voisi tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi kehittämällä vanhemmille vanhempainillan yhteydessä jaettava tietopaketti yläkouluikäisten seksuaalisuudesta ja sen puheeksi ottamisesta. Tämä täydentäisi nuorten saamaa seksuaalikasvatusta ja voisi mahdollistaa aiheiden käsittelyn jatkumon myös kotona. Vaihtoehtoisesti tietopaketti voitaisiin tuottaa yläkouluille käytettäväksi terveystiedon opetuksen tukena ja osana turvataitokasvatusta. Turvataitopaketissa voitaisiin tuoda esille erityisesti sosiaalisen median vaikutus ja haasteet liittyen turvataitoihin.
Toimintapäivän suunnittelusta ja toteutuksesta oli vastuussa Oulun ammattikorkeakoulun kätilöopiskelijoista koostuva kahdeksan hengen ryhmä, johon myös tämän opinnäytetyön tekijät kuuluivat. Suunnittelussa ja toteutuksessa mukana oli myös muita kätilöopiskelijoita sekä Kempeleen yläkoulun yhteyshenkilöt. Rasteilla toimi asiantuntijoina tähän projektiin osallistuneet toimintapäivän aiheista kirjallisuuskatsauksen tehneet kätilöopiskelijat. Tämän opinnäytetyön tekijät vastasivat itse toimintapäivän aikana sen sujuvuudesta ja toimivuudesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että oppilaat saisivat uutta informaatiota ja oppisivat uutta toimintapäivässä olevien rastien aihepiireistä. Tavoitteena oli myös, että oppilaat osallistuisivat aktiivisesti rasteihin ja että toimintapäivä olisi kokonaisuutena sujuva. Lisäksi tavoitteena oli, että toimintapäivän rastien sisältö olisi oppilaille heidän oman ikä- ja kehitystasoonsa kohdennettua seksuaalikasvatusta. Toimintapäivän onnistumista ja tavoitteiden toteutumista mitattiin oppilaiden, opettajien ja rastien asiantuntijoiden palautekyselyllä. Saadun palautteen perusteella toimintapäivä oli pääosin onnistunut ja asetetut tavoitteet täyttyivät.
Opinnäytetyötämme voisi tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi kehittämällä vanhemmille vanhempainillan yhteydessä jaettava tietopaketti yläkouluikäisten seksuaalisuudesta ja sen puheeksi ottamisesta. Tämä täydentäisi nuorten saamaa seksuaalikasvatusta ja voisi mahdollistaa aiheiden käsittelyn jatkumon myös kotona. Vaihtoehtoisesti tietopaketti voitaisiin tuottaa yläkouluille käytettäväksi terveystiedon opetuksen tukena ja osana turvataitokasvatusta. Turvataitopaketissa voitaisiin tuoda esille erityisesti sosiaalisen median vaikutus ja haasteet liittyen turvataitoihin.