Processen bakom ett influencer-samarbete
Eskola, Janina (2020)
Eskola, Janina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912315
Tiivistelmä
Denna studien behandlar frågor kring processen för ett influencer-samarbete. I dagens läge är sociala medier en tydlig del av vårt vardagliga liv och många influencers kan till och med leva på det. Företag har börjat arbeta med influencers för att via dem kunna nå rätt kundgrupp direkt. Då en influencer presenterar en ny produkt så känner följaren tillit till den som presenterar produkten och köper därmed lättare produkten. Men hur går detta samarbete till? Vilken är processen bakom allt detta? Syftet med denna studie är att studera vilken processen bakom ett samarbete mellan ett brand och en finsk Instagram influencer är. Undersökningen är utförd med stöd av aktuell litteratur och intervjuer för att få en bättre uppfattning om respondenternas egna erfarenheter och hur de ser att processen går till. Teorin behandlar influencer-marknadsföring, branding både företags & personlig branding, företagssamarbeten, brand fit och Lagar och regler för influencer-marknadsföring. I den empiriska delen intervjuades två finska Instagram influencers. Respondenterna berättade allmänt om deras erfarenheter om samarbeten och svarade på frågor kring hur samarbeten oftast går till. Respondenterna berättade sina åsikter och tankar om processerna. Det diskuterades kring själva processerna, hur avgörande brand fit är och ifall de gjort personlig branding. Resultaten visade att det finns tre olika processer. Alla dessa processer blir ändå individuella beroende på olika faktorer som t.ex. vilken influencer och vilket företag som är i fråga och även vilka målen med samarbetet är.