Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma High Peak Finland Oy:lle
Pietilä, Nea (2020)
Pietilä, Nea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812062
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma High Peak Finland Oy:n lisenssiomistajan World RX:n verkkokaupalle. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja toimeksiantajalle palautetaan kaksiosainen produkti. Ensimmäinen osa on raportti, jossa on kanavakohtaiset ohjeistukset sekä viikko- ja päivätason julkaisuajankohdat. Toinen osa on Excel tiedosto, jossa on vuosi- ja viikkotason julkaisuaikataulu. Produkti on toimeksiantajalle ajankohtainen ja antaa heille lisäarvoa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään, mitä tarkoittaa digitaalinen markkinointiviestintä ja mitä eri digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia on olemassa. Toimeksiantajalle tärkeimmät kanavat ovat Facebook, Instagram ja sähköposti, joten näihin keskitytään enemmän. Lisäksi pitää selvittää miten kohderyhmä ja ostajapersoonat muodostetaan sekä mitkä asiat vaikuttavat kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Teoriaosuuden päättää luku vuosikalenterin suunnittelun työkaluista. Tämän jälkeen kerrotaan produktin kokoamisesta.
Produktin raportti pitää sisällään yllä mainittujen ohjeistusten ja aikataulun lisäksi nykytilaanalyysin, kohderyhmäanalyysin sekä kolme ostajapersoonaa. Nykytila-analyysi jäi suppeaksi, sillä World RX:n verkkokaupalla ei ole omia sosiaalisen median kanavia. Tästä syystä produktin yksi tavoite on avata, miksi verkkokaupan omat sosiaalisen median tilit ovat todella tärkeitä. Kohderyhmäanalyysi osoitti, että World RX:llä on suuri kohderyhmä monissa eri maissa ja heidät kaikki pitää muistaa markkinointiviestinnässä. Ostajapersoonat antavat suuntaviivoja siitä, keille markkinointiviestintää pitäisi kohdentaa ja miten. Produktin raportissa on Facebookille, Instagramille ja sähköpostille kanavakohtaiset ohjeet siitä mitä kannattaa julkaista ja milloin. Produktin raportissa on esitelty kanavakohtaisia mittareita ja avainlukuja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään, mitä tarkoittaa digitaalinen markkinointiviestintä ja mitä eri digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia on olemassa. Toimeksiantajalle tärkeimmät kanavat ovat Facebook, Instagram ja sähköposti, joten näihin keskitytään enemmän. Lisäksi pitää selvittää miten kohderyhmä ja ostajapersoonat muodostetaan sekä mitkä asiat vaikuttavat kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Teoriaosuuden päättää luku vuosikalenterin suunnittelun työkaluista. Tämän jälkeen kerrotaan produktin kokoamisesta.
Produktin raportti pitää sisällään yllä mainittujen ohjeistusten ja aikataulun lisäksi nykytilaanalyysin, kohderyhmäanalyysin sekä kolme ostajapersoonaa. Nykytila-analyysi jäi suppeaksi, sillä World RX:n verkkokaupalla ei ole omia sosiaalisen median kanavia. Tästä syystä produktin yksi tavoite on avata, miksi verkkokaupan omat sosiaalisen median tilit ovat todella tärkeitä. Kohderyhmäanalyysi osoitti, että World RX:llä on suuri kohderyhmä monissa eri maissa ja heidät kaikki pitää muistaa markkinointiviestinnässä. Ostajapersoonat antavat suuntaviivoja siitä, keille markkinointiviestintää pitäisi kohdentaa ja miten. Produktin raportissa on Facebookille, Instagramille ja sähköpostille kanavakohtaiset ohjeet siitä mitä kannattaa julkaista ja milloin. Produktin raportissa on esitelty kanavakohtaisia mittareita ja avainlukuja.