Alla handledare måste ta sig den där tiden: En kvalitativ studie om resursförstärkande arbetssätt på barnskyddsenheter
Ojalammi, Kim; Rak-Häggblom, Annami (2020)
Ojalammi, Kim
Rak-Häggblom, Annami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812147
Tiivistelmä
Examensarbetet ingår i Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn. Projektets syfte är att utarbeta metoder och arbetssätt som stöder socialt utsatta barn. Examensarbetets syfte är att undersöka resursförstärkande arbetssätt på barnskyddsenheter.
Examensarbetet bottnar i en teoretisk referensram bestående av en bakgrundsdel och en del där LAPE:s kvalitetskriterier för anstaltsvård uppmärksammas. Undersökningen är kvalitativ och datainsamlingen genomfördes genom fokusgruppsintervju i Österbotten. Resultaten har analyserats med stöd av en kvalitativ litteraturöversikt där vi tagit avstamp i LAPE:s kvalitetskriterier. Vi vill lyfta fram personalens syn och därför har handledare på barnskyddsenheterna använts som respondenter.
Resultaten visar att delaktighet och gott bemötande har en viktig roll i det resursförstärkande, liksom det sociala nätverket och uppföljning av arbetets funktionalitet. Examensarbetet påvisar också att resursförstärkande arbetssätt sällan används medvetet i arbetet, men att arbetet som utförs ofta ändå fungerar resursförstärkande.
Examensarbetet bottnar i en teoretisk referensram bestående av en bakgrundsdel och en del där LAPE:s kvalitetskriterier för anstaltsvård uppmärksammas. Undersökningen är kvalitativ och datainsamlingen genomfördes genom fokusgruppsintervju i Österbotten. Resultaten har analyserats med stöd av en kvalitativ litteraturöversikt där vi tagit avstamp i LAPE:s kvalitetskriterier. Vi vill lyfta fram personalens syn och därför har handledare på barnskyddsenheterna använts som respondenter.
Resultaten visar att delaktighet och gott bemötande har en viktig roll i det resursförstärkande, liksom det sociala nätverket och uppföljning av arbetets funktionalitet. Examensarbetet påvisar också att resursförstärkande arbetssätt sällan används medvetet i arbetet, men att arbetet som utförs ofta ändå fungerar resursförstärkande.