Leikkaus tarinankertojana
Kukkavaara, Saana (2020)
Kukkavaara, Saana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812025
Tiivistelmä
Tämän osittain toiminnallisen opinnäytetyön kirjallinen osa tarkastelee elokuvaleikkausta tarinankertojan roolissa ja pyrkii vastaamaan kysymykseen: miten leikkaus kertoo tarinaa? Teososa työssä on fiktiivinen lyhytelokuva Takaisin Gracelandiin, jonka leikkaajana tekijä toimi.
Elokuvaleikkaus on keskeinen osa elokuvan tekoa, mutta usein sen vaikutukset jäävät tunnistamattomiksi. Tämä työ avaa elokuvien katselukokemusta niin, että leikkauksella tuodut elementit voi tunnistaa.
Opinnäytetyössä käydään läpi leikkaajan roolia elokuvatuotannossa ja samalla avataan tämän työn teososan työskentelyprosessia. Esimerkkien avulla käydään läpi yleisiä tarinankerronnallisia elementtejä, joita leikkaaja voi työssään hyödyntää. Lopuksi tarkastellaan kahta elokuvaa ja analysoidaan, miten leikkaus on niiden tarinankulkuun vaikuttanut. Molempien elokuvien analyysissa on käytetty apuna internetistä löytyviä haastatteluja elokuvien ohjaajilta sekä leikkaajilta.
Esimerkkien ja analyysien pohjalta voidaan todeta, että ilman leikkausta olisi hyvin haasteellista kertoa tarinaa. Elokuvaleikkaajien työ ei pitkään saanut tunnustusta, sillä hyvä leikkaus on katsojalle huomaamaton. Elokuvaleikkaajia onkin pitkään kutsuttu näkymättömiksi taiteilijoiksi.
Elokuvaleikkaus on keskeinen osa elokuvan tekoa, mutta usein sen vaikutukset jäävät tunnistamattomiksi. Tämä työ avaa elokuvien katselukokemusta niin, että leikkauksella tuodut elementit voi tunnistaa.
Opinnäytetyössä käydään läpi leikkaajan roolia elokuvatuotannossa ja samalla avataan tämän työn teososan työskentelyprosessia. Esimerkkien avulla käydään läpi yleisiä tarinankerronnallisia elementtejä, joita leikkaaja voi työssään hyödyntää. Lopuksi tarkastellaan kahta elokuvaa ja analysoidaan, miten leikkaus on niiden tarinankulkuun vaikuttanut. Molempien elokuvien analyysissa on käytetty apuna internetistä löytyviä haastatteluja elokuvien ohjaajilta sekä leikkaajilta.
Esimerkkien ja analyysien pohjalta voidaan todeta, että ilman leikkausta olisi hyvin haasteellista kertoa tarinaa. Elokuvaleikkaajien työ ei pitkään saanut tunnustusta, sillä hyvä leikkaus on katsojalle huomaamaton. Elokuvaleikkaajia onkin pitkään kutsuttu näkymättömiksi taiteilijoiksi.