Digitalisaation ja tekoälyn hyödyntäminen Järvi-Suomen Energian vianhallinnassa
Öster, Tomi (2020)
Öster, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812133
Tiivistelmä
Tässä päättötyössä tarkastellaan Järvi-Suomen Energian vianhallinnan kehittämistä digita-
lisaation ja tekoälyn avulla. Työssä tehtiin kirjallisuuskatsaukset digitalisaation, ohjelmisto-
robotiikan, älykkäiden rajapintojen ja tekoälyn mahdollisuuksista sekä teknisistä rajoitteista.
Työssä vianhallintaa käsitellään lähinnä valvomon näkökulmasta.
Häiriötilanteiden vianhallinnasta on kartoitettu runsaasti manuaalista työtä sisältäviä pullon-
kauloja, joita on mahdollista automatisoida modernilla teknologialla. Tutkimusmenetelmänä
on käytetty kokemus- ja kyselyperäistä kehityskohteiden keräämistä. Kehityskohteisiin rat-
kaisuja on kartoitettu sekä markkinoilta löytyvän teknologian suhteen että kirjallisuustutki-
muksen perusteella.
Vianhallinta perustuu loppujen lopuksi tiedonhallintaan. Näin ollen nykyaikainen digitalisaa-
tio eli Big datan kerääminen eri lähteistä, sen yhdistäminen ja mahdollisimman pitkälle ja-
lostaminen esimerkiksi tekoälyn avulla avaa merkittävän potentiaalin mahdollisuuksia kes-
kisuurissa ja suurissa valvomoissa etenkin vikaantumisherkällä haja-asutusalueen sähkö-
verkolla.
Volyymin kasvaessa häiriötilanteessa manuaalisten ja yksinkertaisten työvaiheiden auto-
matisointi lyhentää läpimenoaikoja ja siten suoraan sekä välillisesti nopeuttaa varsinaista
kentällä suoritettavaa korjaustyötä. Hyödynnettävää tietoa on käytettävissä enemmän kuin
mitä ihmisaivoilla pystytään käsittelemään nopeasti, näin ollen tietojärjestelmien avulla tieto
tulee käsitellä valmiiksi omaksuttavaan muotoon tehokasta päätöksentekoa varten. Käytän-
nössä tämä tarkoittaa tärkeimmän vikatietueen tehokasta jalostamista massadatasta, joka
tehostaa päätöksentekoa sekä logistiikkaa ja siten nopeuttaa kokonaisuudessaan häiriöti-
lanteesta palautumista.
Tämän työn lopputuloksen perusteella on muodostettu tulevaisuuden visio vianhallinnasta
ja askelmerkit, miten tavoitetila saavutetaan. Näin ollen voidaan kehittää prosessin eri osa-
alueita rinnakkain ja tehostaa kehitystyötä kokonaiskuvan mukaisesti.
lisaation ja tekoälyn avulla. Työssä tehtiin kirjallisuuskatsaukset digitalisaation, ohjelmisto-
robotiikan, älykkäiden rajapintojen ja tekoälyn mahdollisuuksista sekä teknisistä rajoitteista.
Työssä vianhallintaa käsitellään lähinnä valvomon näkökulmasta.
Häiriötilanteiden vianhallinnasta on kartoitettu runsaasti manuaalista työtä sisältäviä pullon-
kauloja, joita on mahdollista automatisoida modernilla teknologialla. Tutkimusmenetelmänä
on käytetty kokemus- ja kyselyperäistä kehityskohteiden keräämistä. Kehityskohteisiin rat-
kaisuja on kartoitettu sekä markkinoilta löytyvän teknologian suhteen että kirjallisuustutki-
muksen perusteella.
Vianhallinta perustuu loppujen lopuksi tiedonhallintaan. Näin ollen nykyaikainen digitalisaa-
tio eli Big datan kerääminen eri lähteistä, sen yhdistäminen ja mahdollisimman pitkälle ja-
lostaminen esimerkiksi tekoälyn avulla avaa merkittävän potentiaalin mahdollisuuksia kes-
kisuurissa ja suurissa valvomoissa etenkin vikaantumisherkällä haja-asutusalueen sähkö-
verkolla.
Volyymin kasvaessa häiriötilanteessa manuaalisten ja yksinkertaisten työvaiheiden auto-
matisointi lyhentää läpimenoaikoja ja siten suoraan sekä välillisesti nopeuttaa varsinaista
kentällä suoritettavaa korjaustyötä. Hyödynnettävää tietoa on käytettävissä enemmän kuin
mitä ihmisaivoilla pystytään käsittelemään nopeasti, näin ollen tietojärjestelmien avulla tieto
tulee käsitellä valmiiksi omaksuttavaan muotoon tehokasta päätöksentekoa varten. Käytän-
nössä tämä tarkoittaa tärkeimmän vikatietueen tehokasta jalostamista massadatasta, joka
tehostaa päätöksentekoa sekä logistiikkaa ja siten nopeuttaa kokonaisuudessaan häiriöti-
lanteesta palautumista.
Tämän työn lopputuloksen perusteella on muodostettu tulevaisuuden visio vianhallinnasta
ja askelmerkit, miten tavoitetila saavutetaan. Näin ollen voidaan kehittää prosessin eri osa-
alueita rinnakkain ja tehostaa kehitystyötä kokonaiskuvan mukaisesti.