Kansainvälisyys kasvaa ja kasvattaa : Kaksikielisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön näkemyksiä kansainvälisyyskasvatuksesta.
Vainionkulma, Laura (2020)
Vainionkulma, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711826
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kaksikielisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön kokemuksia kansainvälisyyskasvatuksesta ja sen toteuttamisesta työssään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös kartoittaa, minkälaisia kehittämistarpeita kansainvälisyyskasvatukseen ja sen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa kohdistuu. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kansainvälisyyskasvatuksen aloittamisessa, monipuolistamisessa tai sen lisäämisessä etenkin suomalaisissa varhaiskasvatusyksiköissä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen työntekijöiden tietoisuutta ja tietotaitoa kansainvälisyyskasvatuksen merkityksestä ja vaikutuksista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna, joihin osallistui yhteensä yhdeksän kaksikielisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajaa ja lastenhoitajaa. Haastatteluissa nauhoitettu aineisto litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysia.
Kaksikielisen varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on moniulotteista kokemusta kansainvälisyyskasvatuksen toteuttamisesta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kaksikielisessä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toteutetaan jo monipuolista ja laadukastakin kansainvälisyyskasvatusta, mutta käsitteenä kansainvälisyyskasvatus on henkilöstölle melko tuntematon.
Kansainvälisyyskasvatus koettiin työntekijöiden keskuudessa tärkeänä osana varhaiskasvatusta ja esiopetusta ja sen tarve tulevaisuudessa nähtiin kasvavana. Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toteutettavaan kansainvälisyyskasvatukseen kaivataan selkeämpiä rakenteita. Lisäksi kansainvälisyyskasvatuksen tunnettavuutta myös osana varhaiskasvatusta ja esiopetusta tulee lisätä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna, joihin osallistui yhteensä yhdeksän kaksikielisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajaa ja lastenhoitajaa. Haastatteluissa nauhoitettu aineisto litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysia.
Kaksikielisen varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on moniulotteista kokemusta kansainvälisyyskasvatuksen toteuttamisesta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kaksikielisessä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toteutetaan jo monipuolista ja laadukastakin kansainvälisyyskasvatusta, mutta käsitteenä kansainvälisyyskasvatus on henkilöstölle melko tuntematon.
Kansainvälisyyskasvatus koettiin työntekijöiden keskuudessa tärkeänä osana varhaiskasvatusta ja esiopetusta ja sen tarve tulevaisuudessa nähtiin kasvavana. Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toteutettavaan kansainvälisyyskasvatukseen kaivataan selkeämpiä rakenteita. Lisäksi kansainvälisyyskasvatuksen tunnettavuutta myös osana varhaiskasvatusta ja esiopetusta tulee lisätä.