Högkänsliga barn inom småbarnspedagogiken: En kvalitativ studie om hur personal inom småbarnspedagogiken beaktar högkänslighet hos barn
Fuchs, Jutta; Kåll-Virtanen, Sarah (2020)
Fuchs, Jutta
Kåll-Virtanen, Sarah
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711863
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en kvalitativ studie om hur personal inom småbarnspedagogiken kan beakta högkänslighet hos barn. Småbarnstiden lägger grunden för den fortsatta utvecklingen och vuxenlivet, så det är viktigt att erbjuda barn en trygg och positiv miljö där de möts som individer. Detta är speciellt viktigt i arbete med högkänsliga barn som upplever sin miljö mer känsligt än andra barn. Syftet med detta examensarbete är att utreda daghemspersonalens erfarenheter av barn med personlighetsdraget högkänslighet och hur de tar högkänsliga barn i beaktande i daghem. Frågeställningarna är Vilka erfarenheter har daghemspersonal av högkänslighet och högkänsliga barn i daghemsmiljön? och Hur anpassar personalen daghemsmiljön och sina arbetssätt för högkänsliga barn?
Ett kvalitativt material har samlats genom semistrukturerade intervjuer och besök på daghem. Materialet har sedan genom tematisk analys grupperats in i tre huvudteman: Personalens kompetens, Daghemsmiljön och Personalens arbetssätt. Resultatet har sedan analyserats och diskuterats i relation till de teoretiska utgångspunkterna som är baserade på Elaine Arons teorier om högkänsliga barn, differentiell känslighet och sinnesvänliga daghemsmiljöer. Analysen av resultatet visar att personalen har relevant kunskap om högkänsliga barn och att de gör sinnesvänliga anpassningar i daghemmets fysiska, funktionella, psykologiska och sociala miljö för att skapa en mer angenäm daghemsvardag för högkänsliga barn. Det finns dock ett behov av mera kunskap och fortsatt forskning.
Examensarbetet görs som en del av examensarbetsprojektet “Högkänslighet - en utmaning inom vård och omsorg?” i samarbete med Högkänsliga i Finland rf.
Ett kvalitativt material har samlats genom semistrukturerade intervjuer och besök på daghem. Materialet har sedan genom tematisk analys grupperats in i tre huvudteman: Personalens kompetens, Daghemsmiljön och Personalens arbetssätt. Resultatet har sedan analyserats och diskuterats i relation till de teoretiska utgångspunkterna som är baserade på Elaine Arons teorier om högkänsliga barn, differentiell känslighet och sinnesvänliga daghemsmiljöer. Analysen av resultatet visar att personalen har relevant kunskap om högkänsliga barn och att de gör sinnesvänliga anpassningar i daghemmets fysiska, funktionella, psykologiska och sociala miljö för att skapa en mer angenäm daghemsvardag för högkänsliga barn. Det finns dock ett behov av mera kunskap och fortsatt forskning.
Examensarbetet görs som en del av examensarbetsprojektet “Högkänslighet - en utmaning inom vård och omsorg?” i samarbete med Högkänsliga i Finland rf.