Selvitys graafisen tekniikan korkeakoulutustarpeista
Alam, Natalia (2020)
Alam, Natalia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511682
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää graafisen tekniikan korkeakoulutus- ja osaamistarpeita Suomessa, erityisesti insinöörikoulutuksen näkökulmasta. Työn tilaaja on Metropolia Ammattikorkeakoulu, ja työ on osa Graafi-hanketta, joka pyrkii säilyttämään ja kehittämään graafisen tekniikan insinöörikoulutusta. Graafisen tekniikan ala on ollut kuluneen vuosikymmenen aikana suuressa murroksessa digitalisoitumisen vuoksi, mikä on johtanut koulutuksen vähentämiseen. Insinöörityö toteutettiin, koska graafisen tekniikan korkeakoulutus on nyt lopetettu kokonaan. Aiempien selvitysten mukaan koulutettujen osaajien tarve kuitenkin jatkuu, ja koulutuksen muutosten vuoksi aiheesta tarvittiin uusi selvitys.
Tavoitteena oli selvittää korkeakoulutuksen tarve ja kerätä aineistoa mahdollista tulevaisuuden graafisen tekniikan koulutuskokonaisuutta varten. Kiinnostuksen kohteina olivat muun muassa graafisen tekniikan insinöörin osaamisalueet ja roolit työelämässä, graafisen tekniikan osaamisen varmistaminen tulevaisuudessa ja oppilaitoksen ja työelämän välisen yhteistyön kehittäminen. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksen ja haastattelujen avulla, ja kohteena olivat graafisen tekniikan alan yritysten johtajat ja ammattilaiset. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää ja teemahaastattelua.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että graafisen tekniikan insinööreille on tarvetta työelämässä ja koulutustilanne koettiin huolestuttavana. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että koulutuksen tulisi olla osa laajempaa tutkintoa ja sen tulisi antaa valmiudet monipuolisiin työtehtäviin. Insinööreille nähtiin monia mahdollisia rooleja, joista tärkeimmiksi nousivat tuotannon kehittäjä tai prosessisuunnittelija, tekninen asiantuntija, esimiestehtävät ja tekninen myyjä. Työharjoittelut ja opinnäytetyöpaikat koettiin merkittävinä opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittämisen ja työelämään siirtymisen kannalta. Vastaajat olivat yhtä mieltä siitä, että oppilaitoksen, yritysten ja alan etujärjestön tulisi tehdä tiiviimpää yhteistyötä keskenään koulutuksen ja työelämän tarpeiden turvaamiseksi.
Tutkimuksen tuloksia käytetään apuna koulutuksen kehittämisessä ja syksyllä 2020 alkavan graafisen tekniikan koulutuskokonaisuuden opintosisältöjen suunnittelussa. Koulutus järjestetään tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelmassa, osana mediatekniikan pääainetta.
Tavoitteena oli selvittää korkeakoulutuksen tarve ja kerätä aineistoa mahdollista tulevaisuuden graafisen tekniikan koulutuskokonaisuutta varten. Kiinnostuksen kohteina olivat muun muassa graafisen tekniikan insinöörin osaamisalueet ja roolit työelämässä, graafisen tekniikan osaamisen varmistaminen tulevaisuudessa ja oppilaitoksen ja työelämän välisen yhteistyön kehittäminen. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksen ja haastattelujen avulla, ja kohteena olivat graafisen tekniikan alan yritysten johtajat ja ammattilaiset. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää ja teemahaastattelua.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että graafisen tekniikan insinööreille on tarvetta työelämässä ja koulutustilanne koettiin huolestuttavana. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että koulutuksen tulisi olla osa laajempaa tutkintoa ja sen tulisi antaa valmiudet monipuolisiin työtehtäviin. Insinööreille nähtiin monia mahdollisia rooleja, joista tärkeimmiksi nousivat tuotannon kehittäjä tai prosessisuunnittelija, tekninen asiantuntija, esimiestehtävät ja tekninen myyjä. Työharjoittelut ja opinnäytetyöpaikat koettiin merkittävinä opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittämisen ja työelämään siirtymisen kannalta. Vastaajat olivat yhtä mieltä siitä, että oppilaitoksen, yritysten ja alan etujärjestön tulisi tehdä tiiviimpää yhteistyötä keskenään koulutuksen ja työelämän tarpeiden turvaamiseksi.
Tutkimuksen tuloksia käytetään apuna koulutuksen kehittämisessä ja syksyllä 2020 alkavan graafisen tekniikan koulutuskokonaisuuden opintosisältöjen suunnittelussa. Koulutus järjestetään tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelmassa, osana mediatekniikan pääainetta.