Kuviksi äänen ehdoilla : Keinoja fiktiivisen kuunnelman elokuvallistamiseen
Immonen, Ina (2020)
Immonen, Ina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511662
Tiivistelmä
Monimuotoisessa opinnäytetyössä selvitetään, millä keinoin fiktiivisestä kuunnelmasta tehdään elokuvallinen. Opinnäytetyön teososana on ideoitu nuorille suunnattu kuunnelmasarja Toden tuolla puolen ja laadittu konseptipaketti, joka sisältää pilottijakson käsikirjoituksen. Teososa on julistettu salaiseksi. Kuunnelmasarjan ideoinnin tukena on käytetty elokuvakäsikirjoitusoppaiden ohjeita päähenkilön karakterisoinnin osalta.
Kirjallisessa osiossa analysoidaan teoksen onnistuneisuutta elokuvallisuuden näkökulmasta ja pohditaan, tukevatko elokuvakäsikirjoitusoppaiden ohjeet elokuvallisuuden syntymistä kuunnelmakäsikirjoitukseen. Analyysin pohjalta löydetään kuusi seikkaa, jotka vaikuttavat elokuvallisuuden saavuttamiseen kuunnelmakäsikirjoituksessa.
Työssä havaitaan, että elokuvallisuuden saavuttamiseksi kuunnelmakäsikirjoittajan tulee pohtia jo ideoinnin alkuvaiheessa tarinan genreä ja päähenkilön elinympäristöä siitä näkökulmasta, että tarjoavatko ne riittävästi mahdollisuuksia mielenkiintoisten äänimaailmojen luomiseen. Lisäksi huomiota tulee kiinnittää muun muassa kohtausten välisten siirtymien ja uskottavan dialogin kirjoittamiseen.
Kirjallisessa osiossa analysoidaan teoksen onnistuneisuutta elokuvallisuuden näkökulmasta ja pohditaan, tukevatko elokuvakäsikirjoitusoppaiden ohjeet elokuvallisuuden syntymistä kuunnelmakäsikirjoitukseen. Analyysin pohjalta löydetään kuusi seikkaa, jotka vaikuttavat elokuvallisuuden saavuttamiseen kuunnelmakäsikirjoituksessa.
Työssä havaitaan, että elokuvallisuuden saavuttamiseksi kuunnelmakäsikirjoittajan tulee pohtia jo ideoinnin alkuvaiheessa tarinan genreä ja päähenkilön elinympäristöä siitä näkökulmasta, että tarjoavatko ne riittävästi mahdollisuuksia mielenkiintoisten äänimaailmojen luomiseen. Lisäksi huomiota tulee kiinnittää muun muassa kohtausten välisten siirtymien ja uskottavan dialogin kirjoittamiseen.