Innostunut työyhteisö onnistuu muuttuvassa työelämässä : Työssä innostumisen jäljillä
Korkeamäki, Satu (2020)
Korkeamäki, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611819
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehdään näkyväksi innostuksen kulttuurin tekijöitä tutkimalla kokemuksia työssä innostumisesta. Työn tarkoituksena oli löytää, ymmärtää ja oivaltaa työyhteisöissä koettuja työssä innostumisen tekijöitä ja toimintatapoja, joilla on vaikutusta työhyvinvointiin, työssä onnistumiseen ja tuottavuuteen.
Opinnäytetyössä yhdistyy teoreettisen tietoperustan ja tapaustutkimustiedon vuoropuhelu. Työssä tehtiin INTO–Osallistu ja innostu! –hankkeen (INTO-hanke) toimintaesimerkkien ja käytäntöjen pohjalta tutkimuksellista kehittämistyötä. Innostuksen ilmiötä lähestyttiin laadullisena tapaustutkimuksena hermeneuttis-fenomenologisin menetelmin. Työn aineistonhankintamenetelmissä yhdistyi työn tuunaamisen menetelmällä toteutettu työpajatyöskentely, havainnointi sekä kokemuksen tutkimisen ja palvelumuotoilun periaatteet. Työn aineistona oli myös INTO-hankkeen kokemukset ja raportit työelämän kehittämisvalmennuksista. Yhdessä teoreettisen tarkastelun kanssa muodostui tukeva tietopohja, jolla on laajempaakin sovellusarvoa kestävää ja innostavaa työelämää rakennettaessa.
Aihe on ajankohtainen ja työelämän murroksen huomioiva, sillä yhteiskunnassa on varmistettava pitkään työuraan kannustava, innostava työn tekemisen kulttuuri. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään työelämälle suunnattujen koulutusten kehittämisessä.
Opinnäytetyön rakenne on toteutettu siten, että sitä voi hyödyntää monipuolisesti myös työyhteisöt ja yksilöt toimintatapojensa tarkastelussa ja kehittämisessä. Myös työelämän kehittäjät, mukaan lukien yhteisöpedagogit, voivat syventää ammattialan osaamistaan työssä innostumisen edistäjinä sekä kehittyä työssä innostumisessaan.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että työelämän muutoksissa tarvitaan erilaisia taitoja. Taitoa toimia uusissa tilanteissa ja taitoa toimia yhdessä. Tarvitaan luovuutta ja innovatiivisuutta, jotka toteutuvat silloin, kun ihmiset voivat kokea työssään merkityksellisyyttä ja innostusta. Kestävään innostukseen tarvitaan yksilön näkökulmasta sisäistä motivaatiota ja työssä vaikuttavia voimavaratekijöitä. Innostumiseen vaikuttaa paitsi yksilön omat valinnat myös työyhteisön kulttuuri. On huomioitava, ettei innostava kulttuuri synny eikä säily itsestään. Innostunut työyhteisö koostuu innostusta ja luovuutta tukevista rakenteista ja matalasta hierarkiasta, yhdessä osaamisesta ja työyhteisötaidoista sekä yhteisöllisyyttä edistävästä johtajuudesta.
Opinnäytetyössä yhdistyy teoreettisen tietoperustan ja tapaustutkimustiedon vuoropuhelu. Työssä tehtiin INTO–Osallistu ja innostu! –hankkeen (INTO-hanke) toimintaesimerkkien ja käytäntöjen pohjalta tutkimuksellista kehittämistyötä. Innostuksen ilmiötä lähestyttiin laadullisena tapaustutkimuksena hermeneuttis-fenomenologisin menetelmin. Työn aineistonhankintamenetelmissä yhdistyi työn tuunaamisen menetelmällä toteutettu työpajatyöskentely, havainnointi sekä kokemuksen tutkimisen ja palvelumuotoilun periaatteet. Työn aineistona oli myös INTO-hankkeen kokemukset ja raportit työelämän kehittämisvalmennuksista. Yhdessä teoreettisen tarkastelun kanssa muodostui tukeva tietopohja, jolla on laajempaakin sovellusarvoa kestävää ja innostavaa työelämää rakennettaessa.
Aihe on ajankohtainen ja työelämän murroksen huomioiva, sillä yhteiskunnassa on varmistettava pitkään työuraan kannustava, innostava työn tekemisen kulttuuri. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään työelämälle suunnattujen koulutusten kehittämisessä.
Opinnäytetyön rakenne on toteutettu siten, että sitä voi hyödyntää monipuolisesti myös työyhteisöt ja yksilöt toimintatapojensa tarkastelussa ja kehittämisessä. Myös työelämän kehittäjät, mukaan lukien yhteisöpedagogit, voivat syventää ammattialan osaamistaan työssä innostumisen edistäjinä sekä kehittyä työssä innostumisessaan.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että työelämän muutoksissa tarvitaan erilaisia taitoja. Taitoa toimia uusissa tilanteissa ja taitoa toimia yhdessä. Tarvitaan luovuutta ja innovatiivisuutta, jotka toteutuvat silloin, kun ihmiset voivat kokea työssään merkityksellisyyttä ja innostusta. Kestävään innostukseen tarvitaan yksilön näkökulmasta sisäistä motivaatiota ja työssä vaikuttavia voimavaratekijöitä. Innostumiseen vaikuttaa paitsi yksilön omat valinnat myös työyhteisön kulttuuri. On huomioitava, ettei innostava kulttuuri synny eikä säily itsestään. Innostunut työyhteisö koostuu innostusta ja luovuutta tukevista rakenteista ja matalasta hierarkiasta, yhdessä osaamisesta ja työyhteisötaidoista sekä yhteisöllisyyttä edistävästä johtajuudesta.