10-VUOTIAAN LAPSEN MOTORISEN KEHITYKSEN JA OPPIMISEN TUKEMINEN : Ryhmätuokiot kouluympäristössä fysioterapian näkökulmasta
Hakojoki, Minna; Jeskanen, Maria; Tuomisto, Hanne (2020)
Hakojoki, Minna
Jeskanen, Maria
Tuomisto, Hanne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711851
Tiivistelmä
Motorinen kehitys kuvaa koko eliniän kestävää prosessia, jolloin taitoja opitaan jatkumona. Fyysinen aktiivisuus kehittää lasten liikunta- ja motorisia taitoja sekä tukee lasten hermostollista kehitystä. Motoriseen kehitykseen ja fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttaa merkittävästi myös motorinen oppiminen. Motorinen oppiminen on harjoittelun ja kokemuksen aikaansaamaa sisäistä prosessia, josta seuraa pysyviä muutoksia motorisissa taidoissa sekä niitä vaativissa toiminnoissa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää kolme monipuolista motorista kehitystä tukevaa ja fyysiseen aktiivisuuteen motivoivaa ryhmätuokioita 10-vuotiaille koululaisille fysioterapian näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että toimeksiantajakoulun opettajat saavat lisätietoa lasten motorisen kehityksen tukemisesta ja he voivat myöhemmin hyödyntää suunnittelemiamme ryhmätuokioita tai niiden osioita opetuksessa.
Ryhmätuokioiden teemoiksi valittiin teorian perusteella tasapaino-, liikkumis-, sekä välineenkäsittelytaidot. Lisäksi jokaisen teeman alle suunniteltiin aihe, minkä pohjalta näitä taitoja harjoitettiin. Ohjaustyyleinä ryhmätuokioissa käytettiin tehtäväohjausta, pariohjausta sekä komentotyyliä. Ryhmätuokioiden aikana sekä kotitehtävien avulla lisättiin myös lasten oman fyysisen aktiivisuuden havainnointia. Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan tuokiot olivat lapsia innostavia ja niistä koettiin olevan hyötyä sekä lapsille että koululle. Jatkokehittämisideana esitämme oppaan luomista lasten kanssa työskenteleville fysioterapiaopiskelijoille ja opettajille. Oppaassa voitaisiin esimerkiksi tarjota työkaluja opetuksen monipuolistamiseen ja lasten motorisen kehityksen tukemiseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää kolme monipuolista motorista kehitystä tukevaa ja fyysiseen aktiivisuuteen motivoivaa ryhmätuokioita 10-vuotiaille koululaisille fysioterapian näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että toimeksiantajakoulun opettajat saavat lisätietoa lasten motorisen kehityksen tukemisesta ja he voivat myöhemmin hyödyntää suunnittelemiamme ryhmätuokioita tai niiden osioita opetuksessa.
Ryhmätuokioiden teemoiksi valittiin teorian perusteella tasapaino-, liikkumis-, sekä välineenkäsittelytaidot. Lisäksi jokaisen teeman alle suunniteltiin aihe, minkä pohjalta näitä taitoja harjoitettiin. Ohjaustyyleinä ryhmätuokioissa käytettiin tehtäväohjausta, pariohjausta sekä komentotyyliä. Ryhmätuokioiden aikana sekä kotitehtävien avulla lisättiin myös lasten oman fyysisen aktiivisuuden havainnointia. Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan tuokiot olivat lapsia innostavia ja niistä koettiin olevan hyötyä sekä lapsille että koululle. Jatkokehittämisideana esitämme oppaan luomista lasten kanssa työskenteleville fysioterapiaopiskelijoille ja opettajille. Oppaassa voitaisiin esimerkiksi tarjota työkaluja opetuksen monipuolistamiseen ja lasten motorisen kehityksen tukemiseen.