SOSOSOME #SOMESS: Raportti kahden tanssiteoksen kokonaisuudesta
Stenroos, Johanna (2020)
Stenroos, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611800
Tiivistelmä
SOSOSOME #SOMESS on koostetun opinnäytetyön kirjallinen raportti. Opinnäytetyön taiteellinen prosessi koostui kahdesta tanssiteoksesta, joita esitettiin Etelä-Pohjanmaan Opistolla Ilmajoella vuonna 2018. Molemmat teokset sosoSOME #tanssiteos sekä #SOMESS käsittelivät samaa aihetta, sosiaalista mediaa eli somea, eri näkökulmista. Teokset tavoittivat yhteensä yli 400 katsojaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tanssitaiteen avulla käsitellä ajankohtaista aihetta ja herättää erityisesti nuoria katsojia ajattelemaan itseään sosiaalisen median käyttäjinä. Tavoitteena oli myös tekijän kehittyminen koreografina sekä tanssinopettajana. Työhön kytkeytyi vahvasti pedagoginen prosessi, jossa tavoitteena oli tarjota tanssinopiskelijoille kokemuksia tanssijana toimimisesta taiteellisessa produktiossa ja sitä kautta lisätä heidän ymmärrystään taiteella ilmaisemisesta ja vaikuttamisesta. Työn tavoitteena oli myös lisätä kokemuksia tanssitaiteesta siihen tottumattomille katsojille pienellä paikkakunnalla.
Tässä raportissa avataan taiteellisen työn taustoja ja toteutusta. Raportissa kuvataan molempien teosten ideointia, koreografista prosessia, valintoja eri osatekijöistä sekä teoksista saatua palautetta. Kirjallisessa osiossa pohditaan myös tämän taiteellisen työn merkitystä niin koreografille, tanssinopettajalle, tanssijoille, yleisölle kuin tanssitaiteelle. Opinnäytetyön raportti sisältää myös prosessissa herännyttä pohdintaa taiteellisuuden merkityksestä osana tanssinopettajuutta. SOSOSOME #SOMESS is a written report of a compiled thesis. The artistic process of the thesis consisted of two dance pieces, which were performed at the South Ostrobothnia Folk High School in Ilmajoki in 2018. Both works sosoSOME #tanssiteos and #SOMESS dealt with the same subject, social media, from different perspectives. The works reached a total of over 400 viewers.
The aim of the thesis was to use dance art to address a topical issue and to arouse young viewers to think themselves as users of social media. The goal was also to develop the author as a choreographer and dance teacher. The work was strongly linked to a pedagogical process, in which the aim was to provide dance students with experiences of being a dancer in artistic production, and to increase their understanding of expressing and influencing in the arts. The aim of the work was also to increase the experience of dance art for inexperienced spectators in a small locality.
This report opens the backgrounds and implementation of the artistic work. The report describes the idea of both works, the choreographic process, the selections from different elements and the feedbacks. The written section also reflects on the significance of this artistic work for the choreographer, dance teacher, dancers, audience and dance art. The thesis report also contains reflections on the importance of artistic work as a part of dance teaching.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tanssitaiteen avulla käsitellä ajankohtaista aihetta ja herättää erityisesti nuoria katsojia ajattelemaan itseään sosiaalisen median käyttäjinä. Tavoitteena oli myös tekijän kehittyminen koreografina sekä tanssinopettajana. Työhön kytkeytyi vahvasti pedagoginen prosessi, jossa tavoitteena oli tarjota tanssinopiskelijoille kokemuksia tanssijana toimimisesta taiteellisessa produktiossa ja sitä kautta lisätä heidän ymmärrystään taiteella ilmaisemisesta ja vaikuttamisesta. Työn tavoitteena oli myös lisätä kokemuksia tanssitaiteesta siihen tottumattomille katsojille pienellä paikkakunnalla.
Tässä raportissa avataan taiteellisen työn taustoja ja toteutusta. Raportissa kuvataan molempien teosten ideointia, koreografista prosessia, valintoja eri osatekijöistä sekä teoksista saatua palautetta. Kirjallisessa osiossa pohditaan myös tämän taiteellisen työn merkitystä niin koreografille, tanssinopettajalle, tanssijoille, yleisölle kuin tanssitaiteelle. Opinnäytetyön raportti sisältää myös prosessissa herännyttä pohdintaa taiteellisuuden merkityksestä osana tanssinopettajuutta.
The aim of the thesis was to use dance art to address a topical issue and to arouse young viewers to think themselves as users of social media. The goal was also to develop the author as a choreographer and dance teacher. The work was strongly linked to a pedagogical process, in which the aim was to provide dance students with experiences of being a dancer in artistic production, and to increase their understanding of expressing and influencing in the arts. The aim of the work was also to increase the experience of dance art for inexperienced spectators in a small locality.
This report opens the backgrounds and implementation of the artistic work. The report describes the idea of both works, the choreographic process, the selections from different elements and the feedbacks. The written section also reflects on the significance of this artistic work for the choreographer, dance teacher, dancers, audience and dance art. The thesis report also contains reflections on the importance of artistic work as a part of dance teaching.