Aloittavan vaatetusalan yrityksen arvolupaus- ja liiketoimintamallien konseptointi
Kemppinen, Roosa (2020)
Kemppinen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511622
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä päätavoitteena oli konseptoida ja luoda aloittavalle vaatetusalan yritykselle arvolupaus- ja liiketoimintamallit. Toissijaisena tavoitteena oli yrityksen potentiaalisen asiakasryhmän tutkiminen, joka toteutettiin kyselyn muodossa. Opinnäytetyö toteutettiin työn tekijän omaan yritysideaan pohjautuen.
Työssä lähdettiin liikkeelle perehtymisestä yrityskirjallisuuteen, arvolupaus- ja liiketoimintamalleihin sekä niiden hyödyntämiseen yrityksen toimintaa suunniteltaessa. Tämän jälkeen koostettiin alustavat arvolupaus- ja liiketoimintamallit perustettavan yrityksen näkökulmasta. Koska alustavat arvolupaus- ja liiketoimintamallit perustuivat tässä vaiheessa vielä oletuksien varaan, niitä testattiin kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse otannalle yrityksen potentiaalisia asiakkaita.
Kysely mahdollisti faktapohjaisen tiedonkeruun kohderyhmän jäsenistä, ja sen tuloksista koostettiin aineisto, jota verrattiin alustaviin arvolupaus- ja liiketoimintamalleihin. Kerätyn aineiston pohjalta lähdettiin muokkaamaan alustavia toimintamalleja, jotta yrityksen toiminta tulisi vastaamaan asiakasryhmän tarpeita mahdollisimman hyvin tulevaisuudessa.
Työssä lähdettiin liikkeelle perehtymisestä yrityskirjallisuuteen, arvolupaus- ja liiketoimintamalleihin sekä niiden hyödyntämiseen yrityksen toimintaa suunniteltaessa. Tämän jälkeen koostettiin alustavat arvolupaus- ja liiketoimintamallit perustettavan yrityksen näkökulmasta. Koska alustavat arvolupaus- ja liiketoimintamallit perustuivat tässä vaiheessa vielä oletuksien varaan, niitä testattiin kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse otannalle yrityksen potentiaalisia asiakkaita.
Kysely mahdollisti faktapohjaisen tiedonkeruun kohderyhmän jäsenistä, ja sen tuloksista koostettiin aineisto, jota verrattiin alustaviin arvolupaus- ja liiketoimintamalleihin. Kerätyn aineiston pohjalta lähdettiin muokkaamaan alustavia toimintamalleja, jotta yrityksen toiminta tulisi vastaamaan asiakasryhmän tarpeita mahdollisimman hyvin tulevaisuudessa.