Livejournalismia musiikki edellä : millainen on toimiva journalistinen musiikkiklubi?
Kokkonen, Venla (2020)
Kokkonen, Venla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511683
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, millainen on toimiva journalistinen musiikkiklubi ja mitä lisäarvoa livejournalismi antaa perinteiselle klubikeikalle.
Olen vuoden ajan toimittanut ja juontanut Espoon Sellosalin lämpiössä järjestettävää Laulun takaa -klubia. Klubin konseptiin kuuluu esiintyvän artistin journalistinen haastattelu ennen illan intiimiä klubikeikkaa. Olen ollut alusta asti mukana kehittämässä klubia ja vetänyt klubin kuusi kertaa.
Oman yli vuoden mittaisen kehittämistyön ja asiantuntijahaastattelujen pohjalta olen koonnut opinnäytetyöhöni materiaalia siitä, mistä asioista hyvä journalistinen musiikkiklubi koostuu. Journalistisen musiikkiklubin onnistumisen merkittävimmät tekijät ovat artistivalinnat, oikean journalistin valinta, journalistinen sisältö, klubin toimiva rakenne, vuorovaikutus yleisön kanssa sekä klubin miljöö.
Klubin pitää keskittyä musiikkiin ja tarjota yleisölle mahdollisuus päästä pintaa syvemmälle lempiartistina teoksiin. Opinnäytetyössäni tuon esille, miten journalistisesta musiikkiklubista saadaan luotua yleisölle ja esiintyvälle artistille merkittävä kokemus.
Nousevana trendinä journalististen musiikkiklubien tulevaisuus näyttä lupaavalta, mutta vaatii paljon sekä sisällöltä että markkinoinnilta. Journalistisilla klubeilla on mahdollisuus ottaa oma paikkansa uutena musiikkijournalismin muotona ja palvella Suomen kaventuneella musiikkimedian kentällä yleisöä erityisellä tavalla In my thesis I explore what it takes to operate a journalistic music club and what additional value live journalism can bring to a more traditional club gig.
The thesis is based on my experiences on operating and hosting a music club called Laulun taikaa in the green room of Sellosali Espoo. The concept of the show is an in-depth interview with the artist before an intimate live show. I’ve been involved in this project developing it since the beginning and hosted the show six times.
Based on my work I’ve done with the show and the interviews I’ve conducted, I’ve composed my thesis from material on what makes a good journalistic music club.
The biggest factors in contributing to a successful journalistic music club are selecting the right artists, a fitting journalist, the journalistic content, the suitable structure, the interaction with the audience and the vibe of the club. The club should focus on the music and offer an in-depth chance for the audience to experience the work of their favourite artist. In my theses I bring forward how to make a journalistic music club an experience to remember for both the artist and the audience.
Journalistic music clubs seem to be trending at the moment, but to be successful it takes good content and marketing. Journalistic music clubs have a good chance of becoming a new form of music journalism and to serve the audience in the narrowed field of music media today.
Olen vuoden ajan toimittanut ja juontanut Espoon Sellosalin lämpiössä järjestettävää Laulun takaa -klubia. Klubin konseptiin kuuluu esiintyvän artistin journalistinen haastattelu ennen illan intiimiä klubikeikkaa. Olen ollut alusta asti mukana kehittämässä klubia ja vetänyt klubin kuusi kertaa.
Oman yli vuoden mittaisen kehittämistyön ja asiantuntijahaastattelujen pohjalta olen koonnut opinnäytetyöhöni materiaalia siitä, mistä asioista hyvä journalistinen musiikkiklubi koostuu. Journalistisen musiikkiklubin onnistumisen merkittävimmät tekijät ovat artistivalinnat, oikean journalistin valinta, journalistinen sisältö, klubin toimiva rakenne, vuorovaikutus yleisön kanssa sekä klubin miljöö.
Klubin pitää keskittyä musiikkiin ja tarjota yleisölle mahdollisuus päästä pintaa syvemmälle lempiartistina teoksiin. Opinnäytetyössäni tuon esille, miten journalistisesta musiikkiklubista saadaan luotua yleisölle ja esiintyvälle artistille merkittävä kokemus.
Nousevana trendinä journalististen musiikkiklubien tulevaisuus näyttä lupaavalta, mutta vaatii paljon sekä sisällöltä että markkinoinnilta. Journalistisilla klubeilla on mahdollisuus ottaa oma paikkansa uutena musiikkijournalismin muotona ja palvella Suomen kaventuneella musiikkimedian kentällä yleisöä erityisellä tavalla
The thesis is based on my experiences on operating and hosting a music club called Laulun taikaa in the green room of Sellosali Espoo. The concept of the show is an in-depth interview with the artist before an intimate live show. I’ve been involved in this project developing it since the beginning and hosted the show six times.
Based on my work I’ve done with the show and the interviews I’ve conducted, I’ve composed my thesis from material on what makes a good journalistic music club.
The biggest factors in contributing to a successful journalistic music club are selecting the right artists, a fitting journalist, the journalistic content, the suitable structure, the interaction with the audience and the vibe of the club. The club should focus on the music and offer an in-depth chance for the audience to experience the work of their favourite artist. In my theses I bring forward how to make a journalistic music club an experience to remember for both the artist and the audience.
Journalistic music clubs seem to be trending at the moment, but to be successful it takes good content and marketing. Journalistic music clubs have a good chance of becoming a new form of music journalism and to serve the audience in the narrowed field of music media today.