Viestinnän kehittäminen korjaushankkeissa
Seppänen, Johanna (2020)
Seppänen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005148984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005148984
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tarkastella ja kehittää OP Koti Kainuu isännöinnin korjaushankkeiden aikaista viestintää hankkeen osapuolien välillä. Työn toimeksiantajana toimi OP Koti Kainuu Oy.
Työn tavoitteena oli selvittää asukaskyselyn avulla korjaushankkeen aikaisen viestinnän nykytilaa ja asukkaiden ja osakkaiden kokemuksia viestinnän laadusta. Tietojen keräämiseen käytettiin kyselytutkimusta valittujen taloyhtiöiden asukkaille. Kyselylomakkeet jaettiin kolmeen eri taloyhtiöön, mutta vastausprosentti jäi valitettavan alhaiseksi. Vastauksista saatiin kuitenkin hyviä kehitysehdotuksia viestintää koskien.
Korjaushankkeen onnistumisessa viestintä on todella suuressa roolissa. Puutteellinen viestintä aiheuttaa suurta harmia asukkaille ja osakkaille ja voi pahimmillaan jopa viivästyttää korjaushanketta. Oikean aikainen ja selkeä viestintä lisää kaikkien osapuolien tietoisuutta hankkeen kulusta ja edesauttaa osakkaiden ja asukkaiden tyytyväisyyttä.
Asukaskyselyn vastausten ja alan kirjallisuudesta hankitun teoriatiedon pohjalta esitettiin kehitysideoita, joilla korjaushankkeiden aikaista viestintää voidaan toimeksiantajayrityksessä parantaa. Asukaskyselystä käy muun muassa esille, että moni asukas ja osakas toivoo perinteisen paperitiedotteen lisäksi sähköisten viestintäkanavien käyttöä.
Työn tavoitteena oli selvittää asukaskyselyn avulla korjaushankkeen aikaisen viestinnän nykytilaa ja asukkaiden ja osakkaiden kokemuksia viestinnän laadusta. Tietojen keräämiseen käytettiin kyselytutkimusta valittujen taloyhtiöiden asukkaille. Kyselylomakkeet jaettiin kolmeen eri taloyhtiöön, mutta vastausprosentti jäi valitettavan alhaiseksi. Vastauksista saatiin kuitenkin hyviä kehitysehdotuksia viestintää koskien.
Korjaushankkeen onnistumisessa viestintä on todella suuressa roolissa. Puutteellinen viestintä aiheuttaa suurta harmia asukkaille ja osakkaille ja voi pahimmillaan jopa viivästyttää korjaushanketta. Oikean aikainen ja selkeä viestintä lisää kaikkien osapuolien tietoisuutta hankkeen kulusta ja edesauttaa osakkaiden ja asukkaiden tyytyväisyyttä.
Asukaskyselyn vastausten ja alan kirjallisuudesta hankitun teoriatiedon pohjalta esitettiin kehitysideoita, joilla korjaushankkeiden aikaista viestintää voidaan toimeksiantajayrityksessä parantaa. Asukaskyselystä käy muun muassa esille, että moni asukas ja osakas toivoo perinteisen paperitiedotteen lisäksi sähköisten viestintäkanavien käyttöä.