Digital marknadsföring : Marknadsföring på sociala medier inom hotell- och restaurangbranschen på Åland
Granroth, Cecilia (2020)
Granroth, Cecilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511607
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur hotell och restaurangbranschen på Åland använder de sociala medierna Facebook och Instagram som ett marknadsföringsverktyg. Undersökningen baserar sig på kvalitativa intervjuer med e-post som intervjumetod. Intervjuerna är gjorda med fyra olika företag inom hotell och restaurangbranschen på Åland.
Teorierna baserar sig på olika komponenter som är viktiga att tänka på då företag marknadsför på sociala medier.
Resultatet visar att Facebook och Instagram är bra marknadsföringsverktyg för företag om de har en bra strategi och tydlig vision. De åländska företagen använder främst Facebook och Instagram som gratis marknadsföring och anser att det är ett enkelt och snabbt sätt att nå ut till sina kunder via dessa kanaler. Det framkommer även att alla inte har en uttalad strategi.
Teorierna baserar sig på olika komponenter som är viktiga att tänka på då företag marknadsför på sociala medier.
Resultatet visar att Facebook och Instagram är bra marknadsföringsverktyg för företag om de har en bra strategi och tydlig vision. De åländska företagen använder främst Facebook och Instagram som gratis marknadsföring och anser att det är ett enkelt och snabbt sätt att nå ut till sina kunder via dessa kanaler. Det framkommer även att alla inte har en uttalad strategi.