Johtamisen vaikutus työntekijäkokemukseen organisaation muutostilanteessa
Räty, Riikka; Lehtonen, Laura (2020)
Räty, Riikka
Lehtonen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511560
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka esimies voi auttaa työntekijöitänsä kokemaan innostusta sekä tukea heitä läpi muutosprosessin. Toimeksiantajana työssä toimi pohjoissavolainen asiantuntijaorganisaatio, joka esiintyy työssä anonyyminä. Toimeksiantajalla organisaation muutostilanne koskee esimiehen vaihtumista ja tästä aiheutuvia toimintatapojen sekä organisaation tavoitteiden muutosta.
Opinnäytetyö käsittelee muutosta ja sen johtamista työntekijäkokemuksen näkökulmasta. Oman haasteensa muutosprosessiin tuo meneillään oleva toimialamurros, jonka vaikutus toimeksiantajaorganisaatioon on otettu huomioon opinnäytetyötä laadittaessa.
Työssä hyödynnettiin muutokseen ja johtamiseen sekä työntekijäkokemukseen liittyvää kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä sekä podcasteja. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselytutkimus, joka toteutettiin Webropol-ohjelman sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely sisälsi toimeksiantajan toiveesta niin suljettuja kuin avoimia kysymyksiä.
Kyselyn pohjalta saatujen tulosten perusteella toimeksiantajaorganisaatiolle esitettiin työkaluja, joiden avulla esimies voi kehittää innostusta työntekijöidensä joukossa. Toimeksiantajalle valitut työkalut ovat syväkiitos, käänteinen mentorointi, dialoginen keskustelu ja päivän kolme positiivista.
Opinnäytetyö käsittelee muutosta ja sen johtamista työntekijäkokemuksen näkökulmasta. Oman haasteensa muutosprosessiin tuo meneillään oleva toimialamurros, jonka vaikutus toimeksiantajaorganisaatioon on otettu huomioon opinnäytetyötä laadittaessa.
Työssä hyödynnettiin muutokseen ja johtamiseen sekä työntekijäkokemukseen liittyvää kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä sekä podcasteja. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselytutkimus, joka toteutettiin Webropol-ohjelman sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely sisälsi toimeksiantajan toiveesta niin suljettuja kuin avoimia kysymyksiä.
Kyselyn pohjalta saatujen tulosten perusteella toimeksiantajaorganisaatiolle esitettiin työkaluja, joiden avulla esimies voi kehittää innostusta työntekijöidensä joukossa. Toimeksiantajalle valitut työkalut ovat syväkiitos, käänteinen mentorointi, dialoginen keskustelu ja päivän kolme positiivista.