Hästturism : Tjänstekvalitet och upplevelser i Norden
Hellström, Frida (2020)
Hellström, Frida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149118
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att få fram hur företag inom hästturismbranschen arbetar med tjänstekvalitet samt hur de skapar bra upplevelser för sina kunder.
Forskningen riktar in sig på de nordiska länderna. Arbetet har genomförts med hjälp av olika teorier som bakgrund, och slutligen en kvalitativ intervjustudie med respondenter från de nordiska länderna.
Resultatet visar att tjänstekvalitet är brett och går att arbeta med på flera sätt. För att
kapa positiva upplevelser krävs det att man erbjuder något unikt som samtidigt känns tryggt och säkert. Om man vill att kunderna ska återkomma måste man se till att leva upp till deras förväntningar.
Forskningen riktar in sig på de nordiska länderna. Arbetet har genomförts med hjälp av olika teorier som bakgrund, och slutligen en kvalitativ intervjustudie med respondenter från de nordiska länderna.
Resultatet visar att tjänstekvalitet är brett och går att arbeta med på flera sätt. För att
kapa positiva upplevelser krävs det att man erbjuder något unikt som samtidigt känns tryggt och säkert. Om man vill att kunderna ska återkomma måste man se till att leva upp till deras förväntningar.