Ubiikin 360° oppimisympäristön tekninen ja pedagoginen käytettävyys bioanalytiikan opinnoissa
Hongisto, Kati (2020)
Hongisto, Kati
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138909
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja sen tuomat erilaiset mahdollisuudet ovat mullistaneet opetusta maailmanlaajuisesti, erityisesti digitaalisten ratkaisujen kehittämisen ja käyttöönoton myötä. Teknisten ratkaisujen lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota verkko-opetuksen pedagogiikkaan ja opetuksen käytänteisiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ubiikki, ajasta ja paikasta riippumaton ja ympäristöön sulautuvaa teknologiaa hyödyntävä, 360° oppimisympäristö bioanalytiikan elektrokardiografian (EKG) opintokokonaisuuteen. Tarkoituksena oli arvioida sen teknistä ja pedagogista käytettävyyttä, opiskelijoiden tyytyväisyyttä sekä opiskelijoiden kokemuksia sen käytöstä. Lisäksi kartoitettiin kehitetyn oppimisympäristön kehittämistarpeita. Työn tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa 360° oppimisympäristön pedagogista käytettävyydestä ja soveltuvuudesta korkeakoulun opetusmenetelmäksi. Tutkimus oli kaksivaiheinen; ensimmäisessä vaiheessa kehitettiin ubiikki 360° oppimisympäristö ja se arvioitiin asiantuntijoiden (n=5) toimesta. Toisessa vaiheessa toteutettiin koulutusinterventio, jossa opiskelijat opiskelivat kehitetyssä ympäristössä. Aineisto kerättiin bioanalyytikko-opiskelijoilta kyselyillä intervention alussa (n=29) ja lopussa (n=28). Käytettävyyden arviointiin hyödynnettiin positiivista SUS-mittaria. Pedagogisen käytettävyyden ja tyytyväisyyden arviointiin hyödynnettiin aiemmin kehitettyä mittaria. Aineistot kuvailtiin tilastollisesti frekvenssien, jakaumien ja prosenttiosuuksien avulla ja analysoitiin sekä laadullisilla että määrällisillä menetelmillä, kuten sisällönanalyysi ja non-parametriset tilastolliset testit. Tilastollisen merkittävyyden raja-arvona pidettiin p<0.05.
Aineiston mukaan teknistä käytettävyyttä pidettiin erinomaisena, kehittyen edelleen intervention aikana tilastollisesti merkittäväksi eroksi alku- ja loppumittausten välille (p= 0.012). Opiskelijoiden kokema tyytyväisyys oli korkealla tasolla ja opiskelijat kokivat pedagogisen käytettävyyden erinomaiseksi kaikilla arvioiduilla osa-aluilla, joita olivat graafinen ulkoasu ja selkeys, laitteistoympäristön vaatimukset, koettu tehokkuus, soveltuvuus erilaisiin oppimistilanteisiin ja erilaisille oppijoille, käyttökynnys, tavoitteellisuus sekä motivaatio.
Tämän aineiston ja tulosten perusteella todetaan, että opinnäytetyössä kehitetty ubiikki 360° oppimisympäristö soveltuu sekä tekniseltä että pedagogiselta käytettävyydeltään käytettäväksi bioanalyytikoiden EKG -opetuksessa. Tutkimustulosten perusteella voidaan suositella kehittämistyön jatkamista, jatkotutkimusaiheina suositellaan kartoittamaan oppimisympäristön tehokkuutta ja sen tuottamaa lisäarvoa opettajien näkökulmasta.
Aineiston mukaan teknistä käytettävyyttä pidettiin erinomaisena, kehittyen edelleen intervention aikana tilastollisesti merkittäväksi eroksi alku- ja loppumittausten välille (p= 0.012). Opiskelijoiden kokema tyytyväisyys oli korkealla tasolla ja opiskelijat kokivat pedagogisen käytettävyyden erinomaiseksi kaikilla arvioiduilla osa-aluilla, joita olivat graafinen ulkoasu ja selkeys, laitteistoympäristön vaatimukset, koettu tehokkuus, soveltuvuus erilaisiin oppimistilanteisiin ja erilaisille oppijoille, käyttökynnys, tavoitteellisuus sekä motivaatio.
Tämän aineiston ja tulosten perusteella todetaan, että opinnäytetyössä kehitetty ubiikki 360° oppimisympäristö soveltuu sekä tekniseltä että pedagogiselta käytettävyydeltään käytettäväksi bioanalyytikoiden EKG -opetuksessa. Tutkimustulosten perusteella voidaan suositella kehittämistyön jatkamista, jatkotutkimusaiheina suositellaan kartoittamaan oppimisympäristön tehokkuutta ja sen tuottamaa lisäarvoa opettajien näkökulmasta.