Brändikäsikirjan luominen Elämyspuu Oy:lle
Inkinen, Janni (2020)
Inkinen, Janni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005148996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005148996
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda brändikäsikirja Elämyspuu Oy:lle. Yhdenmukaisella visuaalisella ilmeellä vahvistetaan Elämyspuun Oy:n tunnettavuutta Turun seudulla. Elämyspuun tavoitteena on rakentaa brändi, joka erottautuu kilpailijoistaan paitsi sisällöllisesti myös visuaalisesti kaikessa, mitä Elämyspuu tekee.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on turkulainen hyvinvointiyritys Elämyspuu Oy. Elämyspuun palveluihin kuuluu erilaisia workshopeja, hyvinvointiluentoja ja -kursseja, joogaa sekä äänimaljarentoutuksia. Elämyspuu tarjoaa asiakkailleen työkaluja oman sekä yhteisön hyvinvointiin. Yritys on perustettu vuonna 2019.
Opinnäytetyön aikana tutkittiin brändikäsikirjoja ja graafisia ohjeistuksia. Tiedonhaku ja tutkimusmenetelmät olivat dokumenttianalyysi, benchmarking, havainnointi, haastattelu ja kysely. Brändikäsikirjan ydinasioita selvitettiin haastattelemalla toimeksiantajaa. Kyselyn pohjalta luotiin asiakaspersoonat ja palvelupolut. Moodboardien avulla suunniteltiin typografiaa, väri- ja kuvamaailmaa. Tiedonhaun ja tutkimuksen pohjalta aloitetiin brändikäsikirjan sisällön luominen. Logon päivityksen ja visuaalisten elementtien luomisen jälkeen koottiin brändikäsikirja kasaan ja tehtiin siitä visuaalisesti Elämyspuun näköinen.
Lopputuloksena syntyi brändikäsikirja ja graafinen ohjeisto. Elämyspuun brändikäsikirja tulee toimimaan käytännön työkaluna visuaalisen ilmeen hallitsemisessa sekä yrityksessä sisäisesti, että ulkoisten sidosryhmien kanssa. Se on helposti lähestyttävä ja selkeä työkalu, joka tukee ja inspiroi viestintää. Brändikäsikirjan avulla Elämyspuun brändin ilme pysyy yhdenmukaisena, joka auttaa markkinoinnissa ja luo tunnettavuutta. Yhtenäinen brändi houkuttelee kohderyhmiä ja erottuu muista vastaavista yrityksistä. The target of this thesis was to create a brand manual for Elämyspuu Oy. The uniform visual appearance reinforces the visibility of the Elämyspuu Oy in the Turku region. The purpose of Elämyspuu is to build a brand that stands out from its competitors not only in content but also visually in everything that Elämyspuu does.
The thesis was commissioned by Elämyspuu Oy, a wellness company in Turku. Services of Elämyspuu includes various workshops, wellness lectures and courses, yoga and sound bowl relaxation. Elämyspuu offers its customers tools for their own well-being and community well-being. The company was founded in 2019.
During the thesis, brand manuals and graphic guidelines were studied. Research methods included document analysis, benchmarking, observation, interview and inquiry. The core issues of the brand manual were determined by interviewing the client. Customer personas and service paths were created based on the inquiry. Moodboards were used to design typography, colors and images. Based on the research, the work on the content of the brand manual was started. After updating the logo and creating visual elements, the branding manual was compiled. The branding manual was then visualized using Elämyspuu’s colors and typography.
The result was a brand manual and graphic manual. Elämyspuu’s brand manual will serve as a practical tool for managing the visual appearance both internally and with external stakeholders. It is easy to approach and clear tool that supports and inspires communication. The brand manual helps the Elämyspuu´s brand to stay consistent, which helps with marketing and creates awareness. A unified brand attracts the target audience and stands out from other similar companies.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on turkulainen hyvinvointiyritys Elämyspuu Oy. Elämyspuun palveluihin kuuluu erilaisia workshopeja, hyvinvointiluentoja ja -kursseja, joogaa sekä äänimaljarentoutuksia. Elämyspuu tarjoaa asiakkailleen työkaluja oman sekä yhteisön hyvinvointiin. Yritys on perustettu vuonna 2019.
Opinnäytetyön aikana tutkittiin brändikäsikirjoja ja graafisia ohjeistuksia. Tiedonhaku ja tutkimusmenetelmät olivat dokumenttianalyysi, benchmarking, havainnointi, haastattelu ja kysely. Brändikäsikirjan ydinasioita selvitettiin haastattelemalla toimeksiantajaa. Kyselyn pohjalta luotiin asiakaspersoonat ja palvelupolut. Moodboardien avulla suunniteltiin typografiaa, väri- ja kuvamaailmaa. Tiedonhaun ja tutkimuksen pohjalta aloitetiin brändikäsikirjan sisällön luominen. Logon päivityksen ja visuaalisten elementtien luomisen jälkeen koottiin brändikäsikirja kasaan ja tehtiin siitä visuaalisesti Elämyspuun näköinen.
Lopputuloksena syntyi brändikäsikirja ja graafinen ohjeisto. Elämyspuun brändikäsikirja tulee toimimaan käytännön työkaluna visuaalisen ilmeen hallitsemisessa sekä yrityksessä sisäisesti, että ulkoisten sidosryhmien kanssa. Se on helposti lähestyttävä ja selkeä työkalu, joka tukee ja inspiroi viestintää. Brändikäsikirjan avulla Elämyspuun brändin ilme pysyy yhdenmukaisena, joka auttaa markkinoinnissa ja luo tunnettavuutta. Yhtenäinen brändi houkuttelee kohderyhmiä ja erottuu muista vastaavista yrityksistä.
The thesis was commissioned by Elämyspuu Oy, a wellness company in Turku. Services of Elämyspuu includes various workshops, wellness lectures and courses, yoga and sound bowl relaxation. Elämyspuu offers its customers tools for their own well-being and community well-being. The company was founded in 2019.
During the thesis, brand manuals and graphic guidelines were studied. Research methods included document analysis, benchmarking, observation, interview and inquiry. The core issues of the brand manual were determined by interviewing the client. Customer personas and service paths were created based on the inquiry. Moodboards were used to design typography, colors and images. Based on the research, the work on the content of the brand manual was started. After updating the logo and creating visual elements, the branding manual was compiled. The branding manual was then visualized using Elämyspuu’s colors and typography.
The result was a brand manual and graphic manual. Elämyspuu’s brand manual will serve as a practical tool for managing the visual appearance both internally and with external stakeholders. It is easy to approach and clear tool that supports and inspires communication. The brand manual helps the Elämyspuu´s brand to stay consistent, which helps with marketing and creates awareness. A unified brand attracts the target audience and stands out from other similar companies.