Oppimisvaikeuksista vapaaksi : vankilasta vapautuneen nuoren kokemukset oppimisvaikeuksista ja kuntoutuksen tukemisesta
Kasvi, Satu (2009)
Kasvi, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906023585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906023585
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vankilasta vapautuneiden henkilöiden koettua tuen tarvetta oppimisvaikeuksien kuntoutuksen suhteen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Oppimisvaikeuksista vapaaksi -hankkeeseen ja käytännön työhön nuorten (18–29-vuotias) vankilasta vapautuneiden henkilöiden oppimisvaikeuksista ja kuntoutuksen tarpeesta.
Opinnäytetyön aihe on työelämälähtöinen ja toteutui Kriminaalihuollon tukisäätiön Oppimisvaikeuksista vapaaksi –hankkeen kanssa yhteistyönä. Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto kerättiin elämänkerrallisella teemahaastattelulla. Aineistoa analysoitiin induktiivisesti sisällönanalyysimenetelmän avulla. Haastateltavan henkilön kokemuksia ei voida yleistää, vaan saadut tulokset voidaan käsitellä ainoastaan haastatellun henkilön omina kokemuksina.
Haastatellun henkilön keskeisimmät oppimisvaikeudet muodostuivat tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmista. Ongelmiin oli puututtu kouluiässä erityisopetuksen ja perheneuvolakäyntien järjestämisenä, mutta henkilön kokeman mukaan varsinaiset tutkimus- ja kuntoutustoimenpiteet olivat alkaneet vasta vankeuden aikana Oppimisvaikeuksista vapaaksi -hankkeen myötä. Haastateltu henkilö kertoi olevansa tyytyväinen nyt tehtäviin toimenpiteisiin oppimisvaikeuksien selvittämiseksi ja koki olevansa tällä hetkellä luottavainen tulevaisuuteensa. Haastateltu henkilö koki saaneensa itsestään, perheeltään, ystäviltään ja hankkeen työntekijöiltä tukea selviytymiseen. Haastatteluajankohtana hän koki eniten tarvitsevansa apua arjen asioissa, kuten oman asunnon hankkimisessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää Oppimisvaikeuksista vapaaksi -hankkeessa haastatellun henkilön jatkosuunnitelmia tehdessä sekä muiden hankkeessa olevien henkilöiden suunnitelmissa siten, että voidaan tarkentaa kartoitettavia asioita henkilöiden elämästä. Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisyn merkitys korostuu yhteiskunnan tasolla.
Opinnäytetyön aihe on työelämälähtöinen ja toteutui Kriminaalihuollon tukisäätiön Oppimisvaikeuksista vapaaksi –hankkeen kanssa yhteistyönä. Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto kerättiin elämänkerrallisella teemahaastattelulla. Aineistoa analysoitiin induktiivisesti sisällönanalyysimenetelmän avulla. Haastateltavan henkilön kokemuksia ei voida yleistää, vaan saadut tulokset voidaan käsitellä ainoastaan haastatellun henkilön omina kokemuksina.
Haastatellun henkilön keskeisimmät oppimisvaikeudet muodostuivat tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmista. Ongelmiin oli puututtu kouluiässä erityisopetuksen ja perheneuvolakäyntien järjestämisenä, mutta henkilön kokeman mukaan varsinaiset tutkimus- ja kuntoutustoimenpiteet olivat alkaneet vasta vankeuden aikana Oppimisvaikeuksista vapaaksi -hankkeen myötä. Haastateltu henkilö kertoi olevansa tyytyväinen nyt tehtäviin toimenpiteisiin oppimisvaikeuksien selvittämiseksi ja koki olevansa tällä hetkellä luottavainen tulevaisuuteensa. Haastateltu henkilö koki saaneensa itsestään, perheeltään, ystäviltään ja hankkeen työntekijöiltä tukea selviytymiseen. Haastatteluajankohtana hän koki eniten tarvitsevansa apua arjen asioissa, kuten oman asunnon hankkimisessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää Oppimisvaikeuksista vapaaksi -hankkeessa haastatellun henkilön jatkosuunnitelmia tehdessä sekä muiden hankkeessa olevien henkilöiden suunnitelmissa siten, että voidaan tarkentaa kartoitettavia asioita henkilöiden elämästä. Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisyn merkitys korostuu yhteiskunnan tasolla.