Aidosti asiakkaan asialla-palvelumuotoilu kehittämishankkeen työkalupakkina
Lähteenmäki, Anna (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138886
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Joensuun seudun nuorisoasuntoyhdistys ry:n sekä Kuopion seudun nuorisoasunnot ry:n SOMA-hankkeessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää
hankkeen vertaisryhmä- ja yksilöasiakastoimintaa. Tavoitteena oli osallistaa asiakkaat ja
sidosryhmiä osaksi kehittämistoimintaa sekä tuottaa tietoa toiminnan kohderyhmästä kehittämistyön tueksi. Prosessissa sovellettiin palvelumuotoilun kehittämisprosessia ja menetelmiä. Opinnäytetyön tehtävänä oli laatia SOMA-hankkeen asiakastoiminnan mallinnus.
Palvelumuotoiluprosessi ja raportointi toteutettiin vuosina 2017-2019. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisella työotteella. Prosessin eri vaiheissa kerättiin tietoa toiminnan kohderyhmästä, toimintaympäristöstä sekä resursseista. Tiedon pohjalta laadittiin hankkeen asiakastoiminnan mallinnus sekä kehitettiin asiakastoiminnan arkea ja toimintaympäristöjä.
Muotoiluprosessissa syntyi laajemmin hyödynnettävää tietoa kohderyhmästä. Matalan
kynnyksen palveluympäristö, kunnioittava asiakkaan kohtaaminen, asiakkaan tarpeisiin
aidosti vastaavat toimintamallit sekä yhteisö nousivat prosessissa esille SOMA-hankkeen
toiminnan menestystekijöinä. Vertais- ja vapaaehtoistoiminnan mallintaminen nousivat
keskeisiksi jatkokehittämiskohteiksi. Hankkeessa kehitetyn toimintamallin levittäminen,
sekä muotoiluprosessin yhteydessä kerätyn tiedon hyödyntäminen erilaisten palveluiden
suunnittelemisessa ja kehittämisessä, olisi tulevaisuudessa hyödyllistä myös muilla yhteiskunnan sektoreilla.
hankkeen vertaisryhmä- ja yksilöasiakastoimintaa. Tavoitteena oli osallistaa asiakkaat ja
sidosryhmiä osaksi kehittämistoimintaa sekä tuottaa tietoa toiminnan kohderyhmästä kehittämistyön tueksi. Prosessissa sovellettiin palvelumuotoilun kehittämisprosessia ja menetelmiä. Opinnäytetyön tehtävänä oli laatia SOMA-hankkeen asiakastoiminnan mallinnus.
Palvelumuotoiluprosessi ja raportointi toteutettiin vuosina 2017-2019. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisella työotteella. Prosessin eri vaiheissa kerättiin tietoa toiminnan kohderyhmästä, toimintaympäristöstä sekä resursseista. Tiedon pohjalta laadittiin hankkeen asiakastoiminnan mallinnus sekä kehitettiin asiakastoiminnan arkea ja toimintaympäristöjä.
Muotoiluprosessissa syntyi laajemmin hyödynnettävää tietoa kohderyhmästä. Matalan
kynnyksen palveluympäristö, kunnioittava asiakkaan kohtaaminen, asiakkaan tarpeisiin
aidosti vastaavat toimintamallit sekä yhteisö nousivat prosessissa esille SOMA-hankkeen
toiminnan menestystekijöinä. Vertais- ja vapaaehtoistoiminnan mallintaminen nousivat
keskeisiksi jatkokehittämiskohteiksi. Hankkeessa kehitetyn toimintamallin levittäminen,
sekä muotoiluprosessin yhteydessä kerätyn tiedon hyödyntäminen erilaisten palveluiden
suunnittelemisessa ja kehittämisessä, olisi tulevaisuudessa hyödyllistä myös muilla yhteiskunnan sektoreilla.