Ympäristövastuullisuuden nykytila ja kehittäminen: Case ABC Pitkälahti
Salmi, Kaisa-Mari (2020)
Salmi, Kaisa-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on saatu toimeksiantona ABC Pitkälahdesta ja työn tavoitteena oli kartoittaa ja kehittää toimipaikan ympäristövastuullista liiketoimintaa energiatehokkuuden sekä vastuullisuusviestinnän näkökulmasta. Opinnäytetyöprosessi sisälsi kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen, joka toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna kahdeksalle toimipaikan henkilökunnan jäsenelle. Tutkimuksen avulla kartoitettiin toimipaikan ympäristövastuullisuuden nykytilaa, vastuullisuusviestinnän tasoa sekä energiatehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä ja etsittiin kehityskohteita yrityksen toimintaan näistä näkökulmista.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Työn ensimmäisessä luvussa on käsitelty yritysvastuuta ja sen eri osa-alueita. Työn toinen luku käsittelee ympäristövastuullisuutta yleisesti, teoriaa energiatehokkuuteen liittyvistä tekijöistä sekä vastuullisuusviestinnän prosessia ja sen toteuttamista. Lisäksi teoriaosuudessa on käsitelty ympäristövastuullisuuden johtamista, kestävää kehitystä ja ympäristövastuullisuutta ravintolaliiketoiminnan näkökulmasta. Työn tietoperusta rakentuu pääasiassa kotimaisen kirjallisuuden pohjalle, mutta perustassa on käytetty myös kansainvälisiä lähteitä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että toimipaikassa on pyritty kehittämään toimintaan vastuullisemmaksi ja energiatehokkaammaksi. Myös S-ryhmän ABC-ketjuun kuulumisen vaikutus toimipaikan tuloksiin on ilmeinen, sillä se vaikuttaa esimerkiksi biohajoavien materiaalien käyttöön, hankintoihin sekä uusiutuvan energian käyttöön ja sen osuuden lisäämiseen. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että toiminnassa on ympäristövastuullisuuden näkökulmasta vielä useita kehityskohteita. Kehittämistä olisi esimerkiksi laitteiden energiatehokkaassa käytössä, prosesseissa sekä vastuullisuusviestinnän toteutuksessa.
Yhdeksi toiminnan kehittämisen tavoitteeksi nousi se, että ympäristövastuullisista toimintatavoista tulisi merkittävämpi osa jokaisen työntekijän päivittäistä työtä ja että jokainen osaisi huomioida sen paremmin toiminnassaan. Myös energiatehokkuustoimenpiteet ja onnistunut vastuullisuusviestintä niin toimipaikan sisäisesti kuin ulkoisesti ovat tärkeitä kehittämisen kohteita.
Tutkimusta voidaan pitää hyvin ajankohtaisena, koska yhteiskunnallisessa keskustelussa ympäristön tila ja vastuullisuus ovat jatkuvasti pinnalla olevia aiheita ja ne koskettavat kaikkia. Niin yksittäisten kuluttajien kuin yritysten, päättäjien ja organisaatioidenkin kiinnostus ympäristöasioita kohtaan ovat kasvaneet. Vastuullisuuteen panostavilla yrityksillä on mahdollisuus kasvattaa toimintaa kestävästi, saada kilpailuetua ja lisäarvoa sekä olla tulevaisuuden suunnan näyttäjiä.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Työn ensimmäisessä luvussa on käsitelty yritysvastuuta ja sen eri osa-alueita. Työn toinen luku käsittelee ympäristövastuullisuutta yleisesti, teoriaa energiatehokkuuteen liittyvistä tekijöistä sekä vastuullisuusviestinnän prosessia ja sen toteuttamista. Lisäksi teoriaosuudessa on käsitelty ympäristövastuullisuuden johtamista, kestävää kehitystä ja ympäristövastuullisuutta ravintolaliiketoiminnan näkökulmasta. Työn tietoperusta rakentuu pääasiassa kotimaisen kirjallisuuden pohjalle, mutta perustassa on käytetty myös kansainvälisiä lähteitä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että toimipaikassa on pyritty kehittämään toimintaan vastuullisemmaksi ja energiatehokkaammaksi. Myös S-ryhmän ABC-ketjuun kuulumisen vaikutus toimipaikan tuloksiin on ilmeinen, sillä se vaikuttaa esimerkiksi biohajoavien materiaalien käyttöön, hankintoihin sekä uusiutuvan energian käyttöön ja sen osuuden lisäämiseen. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että toiminnassa on ympäristövastuullisuuden näkökulmasta vielä useita kehityskohteita. Kehittämistä olisi esimerkiksi laitteiden energiatehokkaassa käytössä, prosesseissa sekä vastuullisuusviestinnän toteutuksessa.
Yhdeksi toiminnan kehittämisen tavoitteeksi nousi se, että ympäristövastuullisista toimintatavoista tulisi merkittävämpi osa jokaisen työntekijän päivittäistä työtä ja että jokainen osaisi huomioida sen paremmin toiminnassaan. Myös energiatehokkuustoimenpiteet ja onnistunut vastuullisuusviestintä niin toimipaikan sisäisesti kuin ulkoisesti ovat tärkeitä kehittämisen kohteita.
Tutkimusta voidaan pitää hyvin ajankohtaisena, koska yhteiskunnallisessa keskustelussa ympäristön tila ja vastuullisuus ovat jatkuvasti pinnalla olevia aiheita ja ne koskettavat kaikkia. Niin yksittäisten kuluttajien kuin yritysten, päättäjien ja organisaatioidenkin kiinnostus ympäristöasioita kohtaan ovat kasvaneet. Vastuullisuuteen panostavilla yrityksillä on mahdollisuus kasvattaa toimintaa kestävästi, saada kilpailuetua ja lisäarvoa sekä olla tulevaisuuden suunnan näyttäjiä.