Taidot esiin: Taidelähtöiset menetelmät Ammatilliseen koulutukseen valmentavassa koulutuksessa
Kannisto, Pirjo (2020)
Kannisto, Pirjo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118255
Tiivistelmä
Tutkimuksellisessa opinnäytetyössä tarkastellaan Ammatillisen koulutuksen valmentavan koulutuksen (VALMA) toteutusta Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa. Opinnäytetyö tehtiin Tampereen seudun ammattiopisto Tredun maahanmuuttaja- ja tutkintoa edeltävälle koulutukselle. VALMA-koulutus on nivelvaiheen koulutus, jonka toteutukseen haetaan Tredussa vielä vakiintuneita toteutustapoja ja kehitetään hyviä ope-tusmenetelmiä. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli tiedon tuottaminen opetusmenetelmien kehittämiseksi. Tavoite oli selvittää, voiko taidelähtöisillä menetelmillä lisätä opiskelijoiden osallisuutta ja käytännön taitoja, joita VALMA-koulutuksen tulisi vahvistaa eri keinoin.
Esimerkiksi taidelähtöisistä menetelmistä on valittu draamatyöskentely ja sen toteuttamismuotona lyhytelokuvatyöpaja. Tietoa kerättiin kahdesta lyhytelokuvatyöpajasta etnografisen tutkimuksen menetelmillä: havainnoimalla, keskustelemalla, taitolause-kysymyksillä ja kyselylomakkeilla. Tietoa analysoitiin fenomenologisia menetelmiä sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä mukaillen. Yhteistyökumppaneina ja lyhytelokuvatyöpajan toteuttajina olivat Lasten ja nuorten säätiö ja Pirkanmaan elokuvakeskus.
Opiskelijat kuvailivat oppineensa elokuvan tekoon liittyviä taitoja, mutta myös tekemisen kautta sellaisia taitoja, joita eivät välttämättä tienneet omaavansa ja jotka siirtyvät myös muuhun toimintaan. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että lyhytelokuvatyöpajaan osallistuminen ja eri rooleissa työskentely vahvisti opiskelijoiden Osallisuuden ja käytän-nön taitojen vahvistaminen -koulutuksen osan osaamista. Tämä taidelähtöinen menetelmä sopii hyvin VALMA-koulutuksen toteutukseen.
Esimerkiksi taidelähtöisistä menetelmistä on valittu draamatyöskentely ja sen toteuttamismuotona lyhytelokuvatyöpaja. Tietoa kerättiin kahdesta lyhytelokuvatyöpajasta etnografisen tutkimuksen menetelmillä: havainnoimalla, keskustelemalla, taitolause-kysymyksillä ja kyselylomakkeilla. Tietoa analysoitiin fenomenologisia menetelmiä sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä mukaillen. Yhteistyökumppaneina ja lyhytelokuvatyöpajan toteuttajina olivat Lasten ja nuorten säätiö ja Pirkanmaan elokuvakeskus.
Opiskelijat kuvailivat oppineensa elokuvan tekoon liittyviä taitoja, mutta myös tekemisen kautta sellaisia taitoja, joita eivät välttämättä tienneet omaavansa ja jotka siirtyvät myös muuhun toimintaan. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että lyhytelokuvatyöpajaan osallistuminen ja eri rooleissa työskentely vahvisti opiskelijoiden Osallisuuden ja käytän-nön taitojen vahvistaminen -koulutuksen osan osaamista. Tämä taidelähtöinen menetelmä sopii hyvin VALMA-koulutuksen toteutukseen.