Onko hankintahinnaltaan edullisin raudoitusurakoitsija kokonaistaloudellisin
Ventomäki, Hannu (2020)
Ventomäki, Hannu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko hankintahinnaltaan edullisin raudoitusaliurakoitsija kokonaistaloudellisin. Työ tehtiin toimeksiantona Destia Oy väyläpalvelut yksikölle, joka toimii infrarakentamisen alalla. Yksikkö rakentaa vesi- ja maanteitä mukaan lukien merkittäviä betonirakenteita kuten siltoja. Opinnäytetyössä käsitellään raudoitusaliurakointia kokonaistaloudellisuuden näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi aliurakoinnin kokonaishintaan vaikuttavia tekijöitä sekä perehdytään rakennustoiminnan toimintaympäristöön, vaatimuksiin, tuottavuuteen sekä toimittajahallintaan. Teoriaosuuden lähdemateriaalina on käytetty rakentamiseen, hankintatoimeen sekä laatujohtamiseen liittyvää englannin- ja suomenkielistä kirjallisuutta ja verkkomateriaalia.
Työn tutkinnallisessa osassa on selvitetty kuinka raudoitusaliurakoinnin tuottavuutta ja kokonaistaloudellisuutta on määritelty ja mitattu Destia Oy rakennusurakoissa. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa kirjallisella kyselyllä ja kohdennetuilla haastatteluilla selvitettiin Destia Oy projektijohdon, työnjohdon sekä hankinnan henkilöstöltä, kuinka raudoitusaliurakoinnin kokonaistaloudellisuus oli määritelty ja toteutunut kunkin omalla työmaalla.
Kyselyn ja haastatteluiden johtopäätöksenä voitiin sanoa, että Destia Oy aliurakoinnin sopimuksissa ja toiminnallisissa käytänteissä on eroavaisuuksia ja synnyttää sitä kautta raudoitusaliurakoinnin taloudellisessa lopputuloksessa suurtakin urakkakohtaista vaihtelua. Voitiin siis todeta, että hankintahinnaltaan edullisin raudoitusaliurakoitsija ei välttämättä ole kokonaistaloudellisin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi toimenpide-ehdotuksia, joilla voidaan toimintatapoja sekä menetelmiä yhtenäistää ja sitä kautta parantaa raudoitusaliurakoinnin taloudellisen lopputuloksen ennustettavuutta ja toimittajahallintaa. The purpose of this thesis was to determine whether the lowest cost reinforcement subcontractor is the most economical. The work was commissioned by Destia Oy's road services unit, which works in the field of infrastructure construction. The unit builds waterways and roads, including major concrete structures such as bridges. The thesis deals with reinforcement contracting from the point of view of overall economy.
The theory part of the thesis examines the factors affecting the total cost of subcontracting. Key elements there are the operating environment, requirements, productivity and supplier management of the construction business. The theoretical part is based on English and Finnish literature and online material related to construction, procurement and quality management.
In the research part of the thesis it is explained how productivity and overall economy of reinforcement contracting have been defined and measured in Destia Oy's construction contracts. The empirical part of the thesis was carried out as a qualitative study, in which a written questionnaire and targeted interviews clarified with Destia Oy's project management, management and sourcing staff how the overall economy of the reinforcement contracting had been defined and implemented at each site.
As a conclusion of the survey and interviews, it could be said that Destia Oy's subcontracting agreements and operational practices are different and thus create a large variation in the financial result of the reinforcement subcontracting. It could thus be concluded that the lowest-cost reinforcement subcontractor is not necessarily the most economical.
The result of this thesis was a set of proposals for measures, which can be used to harmonize operating methods and thus improve the predictability of financial results of the reinforcement contracting and supplier management.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi aliurakoinnin kokonaishintaan vaikuttavia tekijöitä sekä perehdytään rakennustoiminnan toimintaympäristöön, vaatimuksiin, tuottavuuteen sekä toimittajahallintaan. Teoriaosuuden lähdemateriaalina on käytetty rakentamiseen, hankintatoimeen sekä laatujohtamiseen liittyvää englannin- ja suomenkielistä kirjallisuutta ja verkkomateriaalia.
Työn tutkinnallisessa osassa on selvitetty kuinka raudoitusaliurakoinnin tuottavuutta ja kokonaistaloudellisuutta on määritelty ja mitattu Destia Oy rakennusurakoissa. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa kirjallisella kyselyllä ja kohdennetuilla haastatteluilla selvitettiin Destia Oy projektijohdon, työnjohdon sekä hankinnan henkilöstöltä, kuinka raudoitusaliurakoinnin kokonaistaloudellisuus oli määritelty ja toteutunut kunkin omalla työmaalla.
Kyselyn ja haastatteluiden johtopäätöksenä voitiin sanoa, että Destia Oy aliurakoinnin sopimuksissa ja toiminnallisissa käytänteissä on eroavaisuuksia ja synnyttää sitä kautta raudoitusaliurakoinnin taloudellisessa lopputuloksessa suurtakin urakkakohtaista vaihtelua. Voitiin siis todeta, että hankintahinnaltaan edullisin raudoitusaliurakoitsija ei välttämättä ole kokonaistaloudellisin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi toimenpide-ehdotuksia, joilla voidaan toimintatapoja sekä menetelmiä yhtenäistää ja sitä kautta parantaa raudoitusaliurakoinnin taloudellisen lopputuloksen ennustettavuutta ja toimittajahallintaa.
The theory part of the thesis examines the factors affecting the total cost of subcontracting. Key elements there are the operating environment, requirements, productivity and supplier management of the construction business. The theoretical part is based on English and Finnish literature and online material related to construction, procurement and quality management.
In the research part of the thesis it is explained how productivity and overall economy of reinforcement contracting have been defined and measured in Destia Oy's construction contracts. The empirical part of the thesis was carried out as a qualitative study, in which a written questionnaire and targeted interviews clarified with Destia Oy's project management, management and sourcing staff how the overall economy of the reinforcement contracting had been defined and implemented at each site.
As a conclusion of the survey and interviews, it could be said that Destia Oy's subcontracting agreements and operational practices are different and thus create a large variation in the financial result of the reinforcement subcontracting. It could thus be concluded that the lowest-cost reinforcement subcontractor is not necessarily the most economical.
The result of this thesis was a set of proposals for measures, which can be used to harmonize operating methods and thus improve the predictability of financial results of the reinforcement contracting and supplier management.