Toimintajärjestelmän rakentaminen tukemaan liikennemerkkistandardin vaatimusten täyttöä ja yrityksen muuta toimintaa
Kukkonen, Eero (2020)
Kukkonen, Eero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128663
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Masterkilpi Oy:n kokonaisvaltaisen toiminnan kehittämiseksi rakentamalla yritykselle toimintajärjestelmä. Päätavoitteena oli SFS-EN 12899 -liikennemerkkistandardin asettamien vaatimusten täyttäminen ja yrityksen organisoinnin parantaminen. Toimintajärjestelmällä pyrittiin selkeyttämään yrityksen toimintaa, vahvistamaan yrityksen hallintaa ja tukemaan toiminnanohjausta kokonaisuudessaan.
Tutkimus perustui toimintatapojen selvittämiseen omien kokemusten ja henkilöstön haastattelujen pohjalta. Työssä tutkittiin yritysten toimintajärjestelmälle asettamia vaatimuksia, SFS-EN 12899:2008 -liikennemerkkistandardin ja ISO 9001:2015 -laadunhallintastandardin yrityksille asettamia vaatimuksia sekä toiminnanohjauksen kehittämistä lyhyellä ja pitkällä aikajänteellä. Työn toteutus pohjautui pääosin standardeihin.
Tutkimuksen tuloksia sovellettiin Masterkilven koko toiminnan kehittämiseen. Masterkilven toimintajärjestelmän vaatimukset olivat liikennemerkkistandardin vaatimusten täyttö ja toiminnan organisointi. SFS-EN 12899:2008 -liikennemerkkistandardi ja ISO 9001:2015 -laadunhallintastandardi vaativat Masterkilveltä jatkuvaa tuotteiden ja toimintojen seurantaa ja kehitystä. Masterkilven toiminnanohjauksen kehittäminen jakautuu periaatteiden vahvistamiseen ja niiden pohjalta toimintojen kehittämiseen.
Yritykselle luotiin ISO 9001:2015 -pohjainen SFS-EN 12899:2008 -liikennemerkkistandardivaatimukset täyttävä toimintajärjestelmä. Järjestelmän avulla yrityksen hallintaan saatiin luotua yhtenäinen runko ja toiminnalle kehitettyä vakioidut käytännöt. Yrityksen toimintoja ja vastuualueita jaettiin pienempiin kokonaisuuksiin, mikä luo edellytykset kehittymiselle. Tavoitteita, mittareita ja seurantoja luotiin, minkä seurauksena koko laadunhallinta kehittyi merkittävästi. Työn johtopäätöksenä voidaan tulkita, että yritysten yhteisillä tavoitteilla ja koko henkilöstön osallistamisella on oleellinen rooli yrityksen kehityssuuntaan ja sen voimakkuuteen. The diploma thesis was done for building a total management system for Masterkilpi Oy. The main tasks were to develop an upcoming management system to fulfill requirements of the traffic sign standard and to improve total organization of Masterkilpi by utilizing the ISO 9001 -standard. The total management system was intended to streamline operations, facilitate total management and develop operations management.
The procedures of Masterkilpi were evaluated based on the experiences of employees and my own observations. In this thesis there were three objectives: First, the requirements set by the company for the total management system. Secondly, the requirements set by the SFS-EN 12899-1 -traffic sign standard and ISO 9001 -standard for the company. The last, to develop the operations management both in the short and long term. The thesis was based on standards.
A total management system which fulfilled the requirements of SFS-EN 12899-1 -traffic sign standard and ISO 9001 -standard was created for the company. By utilizing the system, a uniform frame for the total management was developed. In addition, standardized processes were developed for the company. The processes and responsibilities were divided into smaller entities. The total quality management was enhanced through setting goals, creating indicators and controlling the processes. In conclusion, the progression of a company is dependent on participation of the employees and of mutual goals.
Tutkimus perustui toimintatapojen selvittämiseen omien kokemusten ja henkilöstön haastattelujen pohjalta. Työssä tutkittiin yritysten toimintajärjestelmälle asettamia vaatimuksia, SFS-EN 12899:2008 -liikennemerkkistandardin ja ISO 9001:2015 -laadunhallintastandardin yrityksille asettamia vaatimuksia sekä toiminnanohjauksen kehittämistä lyhyellä ja pitkällä aikajänteellä. Työn toteutus pohjautui pääosin standardeihin.
Tutkimuksen tuloksia sovellettiin Masterkilven koko toiminnan kehittämiseen. Masterkilven toimintajärjestelmän vaatimukset olivat liikennemerkkistandardin vaatimusten täyttö ja toiminnan organisointi. SFS-EN 12899:2008 -liikennemerkkistandardi ja ISO 9001:2015 -laadunhallintastandardi vaativat Masterkilveltä jatkuvaa tuotteiden ja toimintojen seurantaa ja kehitystä. Masterkilven toiminnanohjauksen kehittäminen jakautuu periaatteiden vahvistamiseen ja niiden pohjalta toimintojen kehittämiseen.
Yritykselle luotiin ISO 9001:2015 -pohjainen SFS-EN 12899:2008 -liikennemerkkistandardivaatimukset täyttävä toimintajärjestelmä. Järjestelmän avulla yrityksen hallintaan saatiin luotua yhtenäinen runko ja toiminnalle kehitettyä vakioidut käytännöt. Yrityksen toimintoja ja vastuualueita jaettiin pienempiin kokonaisuuksiin, mikä luo edellytykset kehittymiselle. Tavoitteita, mittareita ja seurantoja luotiin, minkä seurauksena koko laadunhallinta kehittyi merkittävästi. Työn johtopäätöksenä voidaan tulkita, että yritysten yhteisillä tavoitteilla ja koko henkilöstön osallistamisella on oleellinen rooli yrityksen kehityssuuntaan ja sen voimakkuuteen.
The procedures of Masterkilpi were evaluated based on the experiences of employees and my own observations. In this thesis there were three objectives: First, the requirements set by the company for the total management system. Secondly, the requirements set by the SFS-EN 12899-1 -traffic sign standard and ISO 9001 -standard for the company. The last, to develop the operations management both in the short and long term. The thesis was based on standards.
A total management system which fulfilled the requirements of SFS-EN 12899-1 -traffic sign standard and ISO 9001 -standard was created for the company. By utilizing the system, a uniform frame for the total management was developed. In addition, standardized processes were developed for the company. The processes and responsibilities were divided into smaller entities. The total quality management was enhanced through setting goals, creating indicators and controlling the processes. In conclusion, the progression of a company is dependent on participation of the employees and of mutual goals.