Ruokalistan tuotekehitysprosessin alkuvaiheen toimenpiteet
Partanen, Jenni (2011)
Partanen, Jenni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413482
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ruokalistan tuotekehitysprosessin alkuvaiheen toimenpiteet. Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Cafe Restaurant Villipippurin, Etelä- Karjalan osuuskauppa kanssa. Työn tavoitteena oli kerätä tietoa, jota voidaan hyödyntää, kun suunnitellaan ravintolan uutta ruokalistaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin kilpailija-analyysia, asiakastyytyväisyystutkimusta ja ravintolan myyntiraporttien tulkintaa.
Kilpailija-analyysissa ravintolan ruokalistaa verrattiin muihin lähialueen ravintoloihin. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla kerättiin asiakkaiden mielipiteitä nykyisestä ruokalistasta ja heidän toiveistaan. Ravintolan kassaohjelmasta tulostettiin erilaisia myyntiraportteja, joiden avulla voitiin arvioida ruokalistan eri annosten menekkiä. Tulokset raportoitiin ravintolan esimiehille, mikä auttaa heitä päätöksenteossa uutta ruokalistaa laadittaessa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin tuotekehitysprosessista, kilpailija-analyysistä, asiakastyytyväisyyskyselystä ja myyntiraporteista.
Kilpailija-analyysin avulla selvisi, että Cafe Restaurant Villipippurin ruokalista on huomattavan laaja verrattuna kilpailijoihin. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksena saatiin selville, että asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä nykyiseen ruokalistaan. Ravintolan myyntiraporteista selvisi annosten myyntihistoria ja sen avulla voitiin päättää, mitkä annokset kannattaa jättää seuraavalle ruokalistalle.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että uudella ruokalistalla voisi olla vähemmän annoksia, mutta niiden määrää ei kannata muuttaa radikaalisti. Ruokalista kannattaa pitää monipuolisena, mutta myyntiraporteista selvinneet epäsuosituimmat annokset on syytä jättää pois.
Kilpailija-analyysissa ravintolan ruokalistaa verrattiin muihin lähialueen ravintoloihin. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla kerättiin asiakkaiden mielipiteitä nykyisestä ruokalistasta ja heidän toiveistaan. Ravintolan kassaohjelmasta tulostettiin erilaisia myyntiraportteja, joiden avulla voitiin arvioida ruokalistan eri annosten menekkiä. Tulokset raportoitiin ravintolan esimiehille, mikä auttaa heitä päätöksenteossa uutta ruokalistaa laadittaessa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin tuotekehitysprosessista, kilpailija-analyysistä, asiakastyytyväisyyskyselystä ja myyntiraporteista.
Kilpailija-analyysin avulla selvisi, että Cafe Restaurant Villipippurin ruokalista on huomattavan laaja verrattuna kilpailijoihin. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksena saatiin selville, että asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä nykyiseen ruokalistaan. Ravintolan myyntiraporteista selvisi annosten myyntihistoria ja sen avulla voitiin päättää, mitkä annokset kannattaa jättää seuraavalle ruokalistalle.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että uudella ruokalistalla voisi olla vähemmän annoksia, mutta niiden määrää ei kannata muuttaa radikaalisti. Ruokalista kannattaa pitää monipuolisena, mutta myyntiraporteista selvinneet epäsuosituimmat annokset on syytä jättää pois.