Asiakaslähtöisen toimintakulttuurin vahvistaminen Salpausselän kuntoutussairaalan vuodeosastolla J21
Kantola, Raisa (2020)
Kantola, Raisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118447
Tiivistelmä
Kansalliset laatusuositukset korostavat asiakkaan itsemääräämisoikeutta, omatoimisuutta ja toimintakyvyn ylläpitämistä myös laitoshoidossa. Hoidon ja kuntoutuksen tavoitteita asetetaan asiakaslähtöisesti, jolloin suunnitelmaa ja arviointia tehdään yhdessä asiakkaan kanssa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän Salpausselän kuntoutussairaala Jalmarissa. Kehittämishankkeen tavoitteena oli kuvata asiakaslähtöisyyden toteutumista kuntoutuksessa asiakaskyselyllä ja tuottaa työpajan avulla kuntoutus- ja hoitotyön toimintamalli akuutti yleislääketieteen- ja geriatrianosastolle J21. Tarkoituksena oli kehittää asiakaslähtöistä palveluprosessia.
Kehittämishankkeen tietokäsitys perustui siihen, että käytäntö, teoreettinen tieto, asiakaskysely ja kehittämistyöpajan tuotokset muodostivat yhdessä uutta tietoa, jota hyödynnettiin toimintamallin ja asiakaslähtöisyyden kehittämiseen. Tietoperusta keskittyi asiakaslähtöisyyteen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja sen kehittämistoiminnan johtamiseen asiakaskokemuspalautteen avulla.
Kehittämishankkeen tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta. Asiakaskysely tuotti tietoa asiakaslähtöisyyden toteutumisesta ja toiminnallisena menetelmänä oli Learning Cafe -työpaja, jonka tarkoitus oli osallistaa työntekijät kehittämistyöhön.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi kuntoutus- ja hoitotyön toimintamalli osastolle J21. Toimintamallin sisältö kirjattiin osaston J21 vuoden 2020 toimenpiteiksi ja kehittämiskohteiksi. Toimintamallia voidaan hyödyntää myös muilla Jalmarin osastoilla.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän Salpausselän kuntoutussairaala Jalmarissa. Kehittämishankkeen tavoitteena oli kuvata asiakaslähtöisyyden toteutumista kuntoutuksessa asiakaskyselyllä ja tuottaa työpajan avulla kuntoutus- ja hoitotyön toimintamalli akuutti yleislääketieteen- ja geriatrianosastolle J21. Tarkoituksena oli kehittää asiakaslähtöistä palveluprosessia.
Kehittämishankkeen tietokäsitys perustui siihen, että käytäntö, teoreettinen tieto, asiakaskysely ja kehittämistyöpajan tuotokset muodostivat yhdessä uutta tietoa, jota hyödynnettiin toimintamallin ja asiakaslähtöisyyden kehittämiseen. Tietoperusta keskittyi asiakaslähtöisyyteen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja sen kehittämistoiminnan johtamiseen asiakaskokemuspalautteen avulla.
Kehittämishankkeen tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta. Asiakaskysely tuotti tietoa asiakaslähtöisyyden toteutumisesta ja toiminnallisena menetelmänä oli Learning Cafe -työpaja, jonka tarkoitus oli osallistaa työntekijät kehittämistyöhön.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi kuntoutus- ja hoitotyön toimintamalli osastolle J21. Toimintamallin sisältö kirjattiin osaston J21 vuoden 2020 toimenpiteiksi ja kehittämiskohteiksi. Toimintamallia voidaan hyödyntää myös muilla Jalmarin osastoilla.