Yhteisöpedagogi yhteisömanagerina. Case: asukasliikkeen uuden toiminnan suunnittelu ja kehittäminen
Rintala, Marianne (2020)
Rintala, Marianne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118444
Tiivistelmä
Kansalaisyhteiskunnassamme ilmenee niin kutsuttua uusyhteisöllisyyttä erilaisen asukastoiminnan ja kansalaisaktivismin muodossa. Nämä asukasliikkeet organisoituvat näppärästi pääosin internetin sosiaalisessa mediassa, joskus jopa ilman, että ihmiset ovat edes tavanneet toisiaan. Aktiiviset vapaaehtoiset ihmiset ottavat tässä uudessa yhteisötoiminnassa sellaisia rooleja, kuten yhteisömanageri, jonka tehtävänä on hoitaa viestintää ja osallisuutta.
Opinnäytetyön aiheena on tutkia yhteisömanagerin roolia neljännellä sektorilla vapaaehtoisena asukasliikkeessä toimiessa. Työn tilaaja on Hyvä Kasvaa Järvenpäässä -asukasliike, joka on toiminut jo 10 vuotta aktiivisena alueensa kehittäjänä.
Opinnäytetyön tavoitteena on ottaa selvää siitä mitä yhteisömanageri osaa etenkin toimiessaan vapaaehtoisena asukasliikkeessä. Voisiko yhteisöpedagogin koulutuksella toimia yhteisömanagerina? Case-tutkimuksena on uuden yhteisötoiminnan luominen asukasliikkeelle: sen suunnittelu ja kehittäminen. Perustin pienten lasten aamupäiväkerhon, joka on avointa toimintaa kaikille kotivanhemmille. Kerho toimi Hyvä Kasvaa Järvenpäässä -asukasliikkeen hallinnoimassa ja Järvenpään kaupungin omistamassa tilassa. Haastattelin ja havainnoin kerhon kävijöitä. Tavoitteena oli osallistaa kävijöitä toimintaan niin, että kerhon pyörittämisen vastuu jakaantuisi monelle eikä tuntuisi kenestäkään liialta.
Opinnäytetyössä tutustutaan yhteisömanageriuteen, asukasliikkeiden toimintaan ja uuden yhteisötoiminnan aloittamiseen käytännössä. Tietoperustana on kokeilukulttuuri, yhteisöllisyys, osallistava kehittäminen ja osallisuus. Menetelminä on kirjallisuuskatsaus, teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Työn menetelmien valintaan vaikutti se, että kyseessä on laadullinen tutkimus ja että olen itse yksi osallistuja ja kuuluun kerhon kohderyhmään.
Keskeinen kysymys on millainen on yhteisömanagerin rooli asukasliikkeen toiminnassa ja osallistamisessa. Tuloksista käy ilmi, että vaikkei yhteisömanagerin roolia aina olekaan erikseen määritelty, on se niin keskeinen toiminnan kannalta, että usein rooli lankeaa jollekulle, vaikkei tätä nimenomaista termiä olisikaan käytetty.
Työn tulokset antavat tietoa asukasliikkeissä toimiville aktiiveille tai sellaiseksi aikoville osallisuuden kehittämistyöhön. Esille nostettuja asioita voi varmasti hyödyntää laajemminkin erilaisissa yhteisöissä ja kunnallisella puolella ymmärtämään nykyajan asukastoimintaa. The various forms of citizen- and communal activism are examples of new types of social movements emerging in our civil society today. These new grassroot community movements are easily organised mainly via internet and social media, sometimes even without people ever meeting each other. Active volunteers take up roles such as a Community Manager, who is responsible for the communication and participation of the people in the group.
The subject of this thesis is exploring the role of a volunteer Community Manager in a fourth section community movement. The subscriber of this thesis is Hyvä Kasvaa Järvenpäässä -community movement, which has been an active developer in the city of Järvenpää for 10 years.
The aim of this thesis is to find out what a Community Manager can do especially when volunteering in a community movement. Could a Community Educator work as a Community Manager? The case study is about designing and developing a new communal activity for the community movement. I set up a morning club for small children, an open activity for all stay-at-home parents. The club took place in a house managed by the Hyvä Kasvaa Järvenpäässä -community movement and owned by the City of Järvenpää. I interviewed and observed the club participants. The goal was to get participants involved in the activity so that the responsibility of running the club is distributed to many and not to excess anyone.
The thesis explores the role of a Community Manager, how community movements work and the practicalities of starting a new communal activity. The knowledge base consists of experimental culture, community, inclusive development and inclusion. The methods include a literature review, a thematic interview and participatory observation. The choice of working methods are influenced by the fact that this is qualitative research, and that I myself am a participant too.
The central question of the thesis is what is the role of the Community Manager in the development and involvement of the community movement. The results show that although the role of a Community Manager is not always specifically defined, it is so central to the action that often the role falls on someone, even if this specific term is not used.
The results of the thesis provide information to those active or intending to volunteer in the community movement. The issues raised can certainly be used more widely in different communities and in the municipalities too to understand contemporary civil activities and movements.
Opinnäytetyön aiheena on tutkia yhteisömanagerin roolia neljännellä sektorilla vapaaehtoisena asukasliikkeessä toimiessa. Työn tilaaja on Hyvä Kasvaa Järvenpäässä -asukasliike, joka on toiminut jo 10 vuotta aktiivisena alueensa kehittäjänä.
Opinnäytetyön tavoitteena on ottaa selvää siitä mitä yhteisömanageri osaa etenkin toimiessaan vapaaehtoisena asukasliikkeessä. Voisiko yhteisöpedagogin koulutuksella toimia yhteisömanagerina? Case-tutkimuksena on uuden yhteisötoiminnan luominen asukasliikkeelle: sen suunnittelu ja kehittäminen. Perustin pienten lasten aamupäiväkerhon, joka on avointa toimintaa kaikille kotivanhemmille. Kerho toimi Hyvä Kasvaa Järvenpäässä -asukasliikkeen hallinnoimassa ja Järvenpään kaupungin omistamassa tilassa. Haastattelin ja havainnoin kerhon kävijöitä. Tavoitteena oli osallistaa kävijöitä toimintaan niin, että kerhon pyörittämisen vastuu jakaantuisi monelle eikä tuntuisi kenestäkään liialta.
Opinnäytetyössä tutustutaan yhteisömanageriuteen, asukasliikkeiden toimintaan ja uuden yhteisötoiminnan aloittamiseen käytännössä. Tietoperustana on kokeilukulttuuri, yhteisöllisyys, osallistava kehittäminen ja osallisuus. Menetelminä on kirjallisuuskatsaus, teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Työn menetelmien valintaan vaikutti se, että kyseessä on laadullinen tutkimus ja että olen itse yksi osallistuja ja kuuluun kerhon kohderyhmään.
Keskeinen kysymys on millainen on yhteisömanagerin rooli asukasliikkeen toiminnassa ja osallistamisessa. Tuloksista käy ilmi, että vaikkei yhteisömanagerin roolia aina olekaan erikseen määritelty, on se niin keskeinen toiminnan kannalta, että usein rooli lankeaa jollekulle, vaikkei tätä nimenomaista termiä olisikaan käytetty.
Työn tulokset antavat tietoa asukasliikkeissä toimiville aktiiveille tai sellaiseksi aikoville osallisuuden kehittämistyöhön. Esille nostettuja asioita voi varmasti hyödyntää laajemminkin erilaisissa yhteisöissä ja kunnallisella puolella ymmärtämään nykyajan asukastoimintaa.
The subject of this thesis is exploring the role of a volunteer Community Manager in a fourth section community movement. The subscriber of this thesis is Hyvä Kasvaa Järvenpäässä -community movement, which has been an active developer in the city of Järvenpää for 10 years.
The aim of this thesis is to find out what a Community Manager can do especially when volunteering in a community movement. Could a Community Educator work as a Community Manager? The case study is about designing and developing a new communal activity for the community movement. I set up a morning club for small children, an open activity for all stay-at-home parents. The club took place in a house managed by the Hyvä Kasvaa Järvenpäässä -community movement and owned by the City of Järvenpää. I interviewed and observed the club participants. The goal was to get participants involved in the activity so that the responsibility of running the club is distributed to many and not to excess anyone.
The thesis explores the role of a Community Manager, how community movements work and the practicalities of starting a new communal activity. The knowledge base consists of experimental culture, community, inclusive development and inclusion. The methods include a literature review, a thematic interview and participatory observation. The choice of working methods are influenced by the fact that this is qualitative research, and that I myself am a participant too.
The central question of the thesis is what is the role of the Community Manager in the development and involvement of the community movement. The results show that although the role of a Community Manager is not always specifically defined, it is so central to the action that often the role falls on someone, even if this specific term is not used.
The results of the thesis provide information to those active or intending to volunteer in the community movement. The issues raised can certainly be used more widely in different communities and in the municipalities too to understand contemporary civil activities and movements.