Luonnonvalolla kuvaaminen
Istolainen, Juho (2020)
Istolainen, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118356
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää syitä, miksi luonnonvalo valitaan ensisijaiseksi valaisukeinoksi elokuvaa tai still-kuvaa tehdessä. Luonnonvalon käyttö ensisijaisena valonlähteenä varsinkin pitkässä elokuvassa on harvinaista.
Aluksi työssä perehdytään valaisun perusteisiin, jotta voidaan ymmärtää mitä valaisu tarkoittaa ja kuinka sitä toteutetaan. Tämän lisäksi työtä varten on tutkittu luonnonvalon ominaisuuksia, jotta voidaan muodostaa mahdollisimman laaja ymmärrys siitä, mitä luonnonvalolla valaisemiseen tarvitaan ja kuinka sen kanssa tulee toimia. Työ pohjautuu alan suomalaisten tekijöiden haastatteluihin sekä oman kokemuspohjan tietoihin asiaan liittyen.
Työssä analysoidaan myös The Revenant -nimistä elokuvaa, joka on kuvattu yhtä kohtausta lukuun ottamatta täysin luonnonvalolla. Elokuva herätti suuremman kiinnostuksen aiheeseen, jonka takia se valikoitui osaksi opinnäytetyötä.
Teknisen suorittamisen ja valon ominaisuuksien lisäksi työssä perehdytään taiteelliseen näkökulmaan. Monille alan työntekijöille luonnonvalon käyttö on usein taiteellinen ratkaisu, koska luonnonvalon tarjoamiin mahdollisuuksiin harvoin keinovalojen avulla pystytään. Taiteellisten ja teknisten ratkaisujen suhde onkin tämän opinnäytetyön ydinasia.
Aluksi työssä perehdytään valaisun perusteisiin, jotta voidaan ymmärtää mitä valaisu tarkoittaa ja kuinka sitä toteutetaan. Tämän lisäksi työtä varten on tutkittu luonnonvalon ominaisuuksia, jotta voidaan muodostaa mahdollisimman laaja ymmärrys siitä, mitä luonnonvalolla valaisemiseen tarvitaan ja kuinka sen kanssa tulee toimia. Työ pohjautuu alan suomalaisten tekijöiden haastatteluihin sekä oman kokemuspohjan tietoihin asiaan liittyen.
Työssä analysoidaan myös The Revenant -nimistä elokuvaa, joka on kuvattu yhtä kohtausta lukuun ottamatta täysin luonnonvalolla. Elokuva herätti suuremman kiinnostuksen aiheeseen, jonka takia se valikoitui osaksi opinnäytetyötä.
Teknisen suorittamisen ja valon ominaisuuksien lisäksi työssä perehdytään taiteelliseen näkökulmaan. Monille alan työntekijöille luonnonvalon käyttö on usein taiteellinen ratkaisu, koska luonnonvalon tarjoamiin mahdollisuuksiin harvoin keinovalojen avulla pystytään. Taiteellisten ja teknisten ratkaisujen suhde onkin tämän opinnäytetyön ydinasia.