Vastavuoroinen mentorointi työssä oppimisen muotona
Majuri-Naappi, Auli (2011)
Majuri-Naappi, Auli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413478
Tiivistelmä
Lähtökohtana opinnäytetyölle oli työntekijöiden eläköitymisen lisääntyminen ja siten kokemusperäisen tiedon mahdollinen katoaminen organisaatiosta. Työssä oppimisen muotona mentorointi on yksi tapa säilyttää tätä arvokasta tietoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, tapahtuuko päiväkotiympäristössä mentorointia ja jos tapahtuu, niin miten.Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää miten vastavuoroista mentorointia voidaan mahdollistaa ja vahvistaa päiväkodin tiimityöskentelyssä.
Opinnäyte on osahanke tutkimus- ja kehittämis-
hankkeesta ”Varhaiskasvatuksen ammatillisten
identiteettien muotoutuminen työntekijäsukupolvien kohtaamisessa”. Hanke on Jyväskylän ja Tampereen
kaupunkien sekä Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen yhteishanke.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto koostui tutkimus‐ ja kehittämishankkeen keräämistä teemahaastatteluista ja henkilökohtaisista kehitystehtävistä sekä opinnäytteen tekijän keräämistä tiimisopimuksista, jotka tehtiin tiimien kehittämisillassa.
Tässä opinnäytteessä aineistoina oli yhdeksän haastattelua, viisi henkilökohtaista kehitystehtävää ja kolme tiimisopimusta. Aineisto kerättiin päiväkodin työntekijöiltä, kolmesta eri päiväkodista.
Saatujen tulosten perusteella varhaiskasvatuksen ammattilaiset oppivat toisiltaan sekä organisaation näkyvää että hiljaista tietoa. Työssä oppiminen ja toisen oppimisen tukeminen tapahtui toiminnan suunnittelun ja ohjauksen tilanteissa,käytännön työtilanteissa ja tiimi‐palavereissa. Päiväkodin tiimityöskentelyssä vastavuoroista mentorointia
voidaan mahdollistaa järjestämällä aikaa ja tilaa tiimin yhteisille palavereille. Tiimin jäsenten pysyvyys sekä avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri vaikuttavat myönteisesti vastavuoroisen mentoroinnin onnistumiseen. Tärkeä tulos oli myös se, että mahdollisuus oppia toisilta vahvistuu, kun
mentoroinnista sovitaan tietoisesti ja kirjataan tehdyt sopimukset. Opinnäytteen tuloksia voidaan hyödyntää vastavuoroisen mentoroinnin edelleen kehittämisessä päiväkodin moniammatillisessa kasvattajatiimissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, tapahtuuko päiväkotiympäristössä mentorointia ja jos tapahtuu, niin miten.Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää miten vastavuoroista mentorointia voidaan mahdollistaa ja vahvistaa päiväkodin tiimityöskentelyssä.
Opinnäyte on osahanke tutkimus- ja kehittämis-
hankkeesta ”Varhaiskasvatuksen ammatillisten
identiteettien muotoutuminen työntekijäsukupolvien kohtaamisessa”. Hanke on Jyväskylän ja Tampereen
kaupunkien sekä Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen yhteishanke.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto koostui tutkimus‐ ja kehittämishankkeen keräämistä teemahaastatteluista ja henkilökohtaisista kehitystehtävistä sekä opinnäytteen tekijän keräämistä tiimisopimuksista, jotka tehtiin tiimien kehittämisillassa.
Tässä opinnäytteessä aineistoina oli yhdeksän haastattelua, viisi henkilökohtaista kehitystehtävää ja kolme tiimisopimusta. Aineisto kerättiin päiväkodin työntekijöiltä, kolmesta eri päiväkodista.
Saatujen tulosten perusteella varhaiskasvatuksen ammattilaiset oppivat toisiltaan sekä organisaation näkyvää että hiljaista tietoa. Työssä oppiminen ja toisen oppimisen tukeminen tapahtui toiminnan suunnittelun ja ohjauksen tilanteissa,käytännön työtilanteissa ja tiimi‐palavereissa. Päiväkodin tiimityöskentelyssä vastavuoroista mentorointia
voidaan mahdollistaa järjestämällä aikaa ja tilaa tiimin yhteisille palavereille. Tiimin jäsenten pysyvyys sekä avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri vaikuttavat myönteisesti vastavuoroisen mentoroinnin onnistumiseen. Tärkeä tulos oli myös se, että mahdollisuus oppia toisilta vahvistuu, kun
mentoroinnista sovitaan tietoisesti ja kirjataan tehdyt sopimukset. Opinnäytteen tuloksia voidaan hyödyntää vastavuoroisen mentoroinnin edelleen kehittämisessä päiväkodin moniammatillisessa kasvattajatiimissä.