Ahdistaako ilmastonmuutos? : Miten käsitellä ilmastoahdistusta työpajanuorten kanssa?
Mustanoja, Riikka (2020)
Mustanoja, Riikka
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118238
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietämystä ilmastoahdistuksesta, sekä antaa nuorille ja nuorten kanssa työskenteleville keinoja ilmastonmuutoksen herättämien tunteiden käsittelyyn. Aihe on ajankohtainen sekä tarpeellinen, sillä tänä päivänä useat nuoret ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta ja ympäristöongelmista.
Opinnäytetyön tilaaja on Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluihin kuuluva Nuorten Taidetyöpaja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa Nuorten Taidetyöpajan työntekijöille lisää tietoa, mitä nuoret ajattelevat ilmastonmuutoksesta ja kuinka he voivat nuorta tukea ilmastonmuutoksen herättämien tunteiden käsittelyssä. Tästä opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut nuorten kanssa työskentelevät.
Aineistonkeruumenetelminä käytin opinnäytetyössä kyselyä ja benchmarkkausta. Kyselytutkimuksen toteutin Nuorten Taidetyöpajan työpajatominnassa mukana oleville nuorille. Kyselyn avulla selvitin, kokevatko nuoret ilmastoahdistusta, kuinka ahdistus ilmenee ja millaisilla keinoilla nuoret itse toivoisivat, että ilmastonmuutoksen herättämiä tunteita käsiteltäisiin.
Opinnäytetyön konkreettinen tuotos on opas, jonka tarkoituksena on toimia apuvälineenä ilmastoahdistuksen käsittelyssä. Opas on suunniteltu lähtökohtaisesti ilmastoahdistusta kokeville ja ympäristöasioista kiinnostuneille nuorille. Oppaasta on kuitenkin hyötyä myös nuorten kanssa työskenteleville, heidän kohdatessa nuoria jotka tuntevat ilmastoahdistusta. Oppaaseen olen koonnut konkreettisia vinkkejä ilmastoahdistuksen käsittelyyn benchmarkkauksen, eli vertailukehittämisen avulla. Oppaassa on neljä eri teemaa: oma hyvinvointi, ilmastoteot, vaikuttaminen ja keskustelu. Oppaasta löytyy myös harjoituksia ja nuorten toiveita ilmastonmuutoksen herättämien tunteiden käsittelyyn. The aim of this thesis is to add knowledge about eco-anxiety and help young people to find ways how to deal with eco-anxiety. In addition, this thesis is directed to support and help all youth workers in understanding more youth’s concerns about climate change.
This thesis has been subscribed by Nuorten Taidetyöpaja which is part of Jyväskylä’s youth service. The goal was to create a guide for young people to help them deal eco-anxiety. The topic is current and necessary as today many young people feel climate change as a threat to their future.
In the theoretical part of the thesis I will describe what is eco-anxiety and how young people feel about climate change.
The data collection methods applied in this research have been survey and benchmarking. With survey I wanted to get information how young people in Nuorten Taidetyöpaja feel about climate change, and how would they deal with eco-anxiety. I created the guide using benchmarking method.
The guide includes a variety of approaches to help young adults deal with eco-anxiety: own well-being, discussion, climate action and civic activity. Guide also includes a couple exercises to help deal with the feelings that comes within eco-anxiety.
Opinnäytetyön tilaaja on Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluihin kuuluva Nuorten Taidetyöpaja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa Nuorten Taidetyöpajan työntekijöille lisää tietoa, mitä nuoret ajattelevat ilmastonmuutoksesta ja kuinka he voivat nuorta tukea ilmastonmuutoksen herättämien tunteiden käsittelyssä. Tästä opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut nuorten kanssa työskentelevät.
Aineistonkeruumenetelminä käytin opinnäytetyössä kyselyä ja benchmarkkausta. Kyselytutkimuksen toteutin Nuorten Taidetyöpajan työpajatominnassa mukana oleville nuorille. Kyselyn avulla selvitin, kokevatko nuoret ilmastoahdistusta, kuinka ahdistus ilmenee ja millaisilla keinoilla nuoret itse toivoisivat, että ilmastonmuutoksen herättämiä tunteita käsiteltäisiin.
Opinnäytetyön konkreettinen tuotos on opas, jonka tarkoituksena on toimia apuvälineenä ilmastoahdistuksen käsittelyssä. Opas on suunniteltu lähtökohtaisesti ilmastoahdistusta kokeville ja ympäristöasioista kiinnostuneille nuorille. Oppaasta on kuitenkin hyötyä myös nuorten kanssa työskenteleville, heidän kohdatessa nuoria jotka tuntevat ilmastoahdistusta. Oppaaseen olen koonnut konkreettisia vinkkejä ilmastoahdistuksen käsittelyyn benchmarkkauksen, eli vertailukehittämisen avulla. Oppaassa on neljä eri teemaa: oma hyvinvointi, ilmastoteot, vaikuttaminen ja keskustelu. Oppaasta löytyy myös harjoituksia ja nuorten toiveita ilmastonmuutoksen herättämien tunteiden käsittelyyn.
This thesis has been subscribed by Nuorten Taidetyöpaja which is part of Jyväskylä’s youth service. The goal was to create a guide for young people to help them deal eco-anxiety. The topic is current and necessary as today many young people feel climate change as a threat to their future.
In the theoretical part of the thesis I will describe what is eco-anxiety and how young people feel about climate change.
The data collection methods applied in this research have been survey and benchmarking. With survey I wanted to get information how young people in Nuorten Taidetyöpaja feel about climate change, and how would they deal with eco-anxiety. I created the guide using benchmarking method.
The guide includes a variety of approaches to help young adults deal with eco-anxiety: own well-being, discussion, climate action and civic activity. Guide also includes a couple exercises to help deal with the feelings that comes within eco-anxiety.