Generation Ångest: En kvantitativ studie om mental ohälsa hos unga elever
Rex, Dylan; Haapamäki, Jere (2020)
Rex, Dylan
Haapamäki, Jere
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005098102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005098102
Tiivistelmä
Levottomuus, masennus ja stressi. Nämä ovat tämän ajan ongelma, josta ei voi poissulkea koulu olosuhteita. Työssämme aiomme syventyä kaikkiin näihin asioihin ja kertoa psyykkisestä pahoinvoinnista niin hyvin kun mahdollista ja myös mitä omaisena ja läheisenä voi tehdä asialle.
Meidän mielenpiteemme on että, teini ikäisten nuorten ei tarvitsisi alistua päivittäiseen painostukseen näin aikaisessa vaiheessa, tämä motivoi meitä tekemään kyselytutkimuksen kuusitoistavuotiaista nuorista. Sen avulla voimme syventyä aiheeseen ja oppia millä tasolla tämän päivän nuorten psyykkinen vointi on. Työmme tarkoituksena on antaa näille ihmisille ääni ja auttaa heitä löytämään motivaation hakea tarpeen tullen apua näihin asioihin. Meidän teoreettinen näkökulmamme tulee Barkerin (2005) aikavesimallista, jonka painopiste on psyykkisestä pahoinvoinnista elpyminen.
Kohderyhmänämme ovat teini ikäiset, erityisesti kuusitoistavuotiaat. Käytämme tutkimukseen kysely lomakkeita, 125 kuusitoistavuotiasta ja kahta toisistaan erilaista koulua. Toivomme antavamme paremman ymmärryksen oppilaiden näkökulmaan psyykkisestä pahoinvoinnista sekä syyt pahoinvointiin ja mitä kouluympäristö tekee sen torjumiseksi. Saatuamme vastaukset niin koodaamme numerot helposti luettaviksi ja opettavaisiksi pöytäkirjoiksi. Lopputuloksemme oli parempi kuin mitä odotimme. Lopputuloksessamme oli yhteensä yksi vastaamaton kysely, loput kyselyistä olivat hyvin ja rehellisesti vastattuja. Jää vain nähtäväksi mitä stressi ja psyykkinen pahoinvointi on saanut aikaan, ovatko luvut nousseet vai laskeneet?
Meidän mielenpiteemme on että, teini ikäisten nuorten ei tarvitsisi alistua päivittäiseen painostukseen näin aikaisessa vaiheessa, tämä motivoi meitä tekemään kyselytutkimuksen kuusitoistavuotiaista nuorista. Sen avulla voimme syventyä aiheeseen ja oppia millä tasolla tämän päivän nuorten psyykkinen vointi on. Työmme tarkoituksena on antaa näille ihmisille ääni ja auttaa heitä löytämään motivaation hakea tarpeen tullen apua näihin asioihin. Meidän teoreettinen näkökulmamme tulee Barkerin (2005) aikavesimallista, jonka painopiste on psyykkisestä pahoinvoinnista elpyminen.
Kohderyhmänämme ovat teini ikäiset, erityisesti kuusitoistavuotiaat. Käytämme tutkimukseen kysely lomakkeita, 125 kuusitoistavuotiasta ja kahta toisistaan erilaista koulua. Toivomme antavamme paremman ymmärryksen oppilaiden näkökulmaan psyykkisestä pahoinvoinnista sekä syyt pahoinvointiin ja mitä kouluympäristö tekee sen torjumiseksi. Saatuamme vastaukset niin koodaamme numerot helposti luettaviksi ja opettavaisiksi pöytäkirjoiksi. Lopputuloksemme oli parempi kuin mitä odotimme. Lopputuloksessamme oli yhteensä yksi vastaamaton kysely, loput kyselyistä olivat hyvin ja rehellisesti vastattuja. Jää vain nähtäväksi mitä stressi ja psyykkinen pahoinvointi on saanut aikaan, ovatko luvut nousseet vai laskeneet?