Maadoittumisen havainnointi ja kokeminen osana koreografista prosessia
Honko, Iida (2020)
Honko, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118244
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjallinen osa Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian tanssinopettajan koulutusalan taiteellista opinnäytetyökokonaisuutta. Taiteellinen osio ”Tee minut kaltaiseksesi maa” on yhden tanssijan sooloteos, jonka koreografina on toiminut tutkielman kirjoittaja.
Tutkielman tavoitteena on havainnollistaa ja löytää konkreettisia, todistettuja keinoja maadoittumisen löytämiseen ja sen ylläpitämiseen. Taiteellisen osion koreografian liikekokeilujen lähteenä on käytetty kirjoittajan omien kokemuspohjaisten harjoitteiden lisäksi muun muassa Kirsi Heimosen (2009) väitöskirjaa Sukellus liikkeeseen – liikeimprovisaatio tanssimisen ja kirjoittamisen lähtökohtana, sekä Timo Klemolan (2015) teosta Mindfulness: Tietoisuuden harjoittamisen taito.
Tutkielmassa pohditaan maadoittumista käsitteenä sekä tarkastellaan maadoittumista erilaisten liikekokeilujen kautta nykytanssin viitekehyksessä. Koreografinen prosessi toimii tärkeänä lähteenä kirjoitelman pohdinnoille. Tutkielma koostuu lyhyestä maadoittumisen käsitteen avaamisesta tanssitaiteen, fysiikan ja tietoisen läsnäolon näkökulmista sekä koreografisen prosessin kuvauksesta. Kirjoittaja hyödyntää asiantuntijoiden kanssa käytyjä keskusteluja lähdemateriaalin tukena. Kirjoitelman teksti pohjautuu kuitenkin pääosin kirjoittajan omiin pohdintoihin ja kokemusten analysointiin.
Viimeisessä pohdintaluvussa kirjoittaja kokoaa saamansa oivallukset ja toteaa löytäneensä keinoja maadoittumiseen. Tutkielman tärkeimmäksi tulokseksi ja havainnoksi nousee mielen ja kehon yhteyden merkitys maadoittumisen mahdollistumiselle. Kirjoittaja huomioi myös biomekaniikan näkökulmien merkityksen. Kirjoittaja hyödyntää tutkielman tuloksia opinnäytetyön taiteellisessa osiossa sekä toteaa niiden hyödyllisyyden myös tulevaisuuden pedagogisia työtehtäviä varten. This study is written as partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences, Ltd. The artistic part of the degree is a media based choreographic work for a solo dancer.
The aim of this study is to demonstrate and discover concrete and formally recognized ways of finding and maintaining grounding in movement. Kirsi Heimonen’s (2009) work Sukellus liikkeeseen – liikeimprovisaatio tanssimisen ja kirjoittamisen lähteenä and Timo Klemola’s (2015) work Mindfulness: Tietoisuuden harjoittamisen taito have been used as references to the movement experiments as well as the author’s own experience.
This thesis researches the term of grounding as a concept as well as working through different movement exercises in the context of contemporary dance. The artistic choreographic part of the thesis work is a fundamental source of information for the writing. The study consists of a short explanation of the term grounding through the aspects of modern and postmodern contemporary dance, physics and mindfulness, and also an analysis of the choreographic process. Mostly the material for the study is however composed from the author’s own reflections and experiences through this process.
In the final chapter the author articulates the discoveries made and states that she has found ways for grounding. The recurrence of the connection of the body and mind is the most fundamental discovery of this thesis. The author also notes the importance of biomechanics concerning grounding of the body. She utilizes the results of the study in the artistic part of the thesis, and also points out the practicality of the discoveries made later in her pedagogical work.
Tutkielman tavoitteena on havainnollistaa ja löytää konkreettisia, todistettuja keinoja maadoittumisen löytämiseen ja sen ylläpitämiseen. Taiteellisen osion koreografian liikekokeilujen lähteenä on käytetty kirjoittajan omien kokemuspohjaisten harjoitteiden lisäksi muun muassa Kirsi Heimosen (2009) väitöskirjaa Sukellus liikkeeseen – liikeimprovisaatio tanssimisen ja kirjoittamisen lähtökohtana, sekä Timo Klemolan (2015) teosta Mindfulness: Tietoisuuden harjoittamisen taito.
Tutkielmassa pohditaan maadoittumista käsitteenä sekä tarkastellaan maadoittumista erilaisten liikekokeilujen kautta nykytanssin viitekehyksessä. Koreografinen prosessi toimii tärkeänä lähteenä kirjoitelman pohdinnoille. Tutkielma koostuu lyhyestä maadoittumisen käsitteen avaamisesta tanssitaiteen, fysiikan ja tietoisen läsnäolon näkökulmista sekä koreografisen prosessin kuvauksesta. Kirjoittaja hyödyntää asiantuntijoiden kanssa käytyjä keskusteluja lähdemateriaalin tukena. Kirjoitelman teksti pohjautuu kuitenkin pääosin kirjoittajan omiin pohdintoihin ja kokemusten analysointiin.
Viimeisessä pohdintaluvussa kirjoittaja kokoaa saamansa oivallukset ja toteaa löytäneensä keinoja maadoittumiseen. Tutkielman tärkeimmäksi tulokseksi ja havainnoksi nousee mielen ja kehon yhteyden merkitys maadoittumisen mahdollistumiselle. Kirjoittaja huomioi myös biomekaniikan näkökulmien merkityksen. Kirjoittaja hyödyntää tutkielman tuloksia opinnäytetyön taiteellisessa osiossa sekä toteaa niiden hyödyllisyyden myös tulevaisuuden pedagogisia työtehtäviä varten.
The aim of this study is to demonstrate and discover concrete and formally recognized ways of finding and maintaining grounding in movement. Kirsi Heimonen’s (2009) work Sukellus liikkeeseen – liikeimprovisaatio tanssimisen ja kirjoittamisen lähteenä and Timo Klemola’s (2015) work Mindfulness: Tietoisuuden harjoittamisen taito have been used as references to the movement experiments as well as the author’s own experience.
This thesis researches the term of grounding as a concept as well as working through different movement exercises in the context of contemporary dance. The artistic choreographic part of the thesis work is a fundamental source of information for the writing. The study consists of a short explanation of the term grounding through the aspects of modern and postmodern contemporary dance, physics and mindfulness, and also an analysis of the choreographic process. Mostly the material for the study is however composed from the author’s own reflections and experiences through this process.
In the final chapter the author articulates the discoveries made and states that she has found ways for grounding. The recurrence of the connection of the body and mind is the most fundamental discovery of this thesis. The author also notes the importance of biomechanics concerning grounding of the body. She utilizes the results of the study in the artistic part of the thesis, and also points out the practicality of the discoveries made later in her pedagogical work.