Jätevedenpuhdistuksen koulutuspelin kehittäminen
Nikunen, Jukka-Pekka (2020)
Nikunen, Jukka-Pekka
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118222
Tiivistelmä
Työn tavoite oli kehittää koulutuspeli jätevedenpuhdistamoiden työntekijöiden tietämyksen kartoittamiseksi Unity-pelinkehitysympäristössä. Peli luotiin osana Euroopan unionin rahoittamaa IWAMA-hanketta.
Pelin jätevedenkäsittely mallinnettiin oikeiden jätevedenpuhdistamojen käsittelyvaiheiden pohjalta. Jäteveden puhtaus perustuu sen epäpuhtauksien pitoisuuksiin, joihin tulee käsittelyvaiheiden myötä reduktioita. Veden tulee olla lopuksi puhtauslaadultaan Euroopan unionin vaatimukset täyttävää.
Peli luotiin Unity-pelimoottorilla käyttämällä C#- ja HLSL-ohjelmointikieliä. Pelin luominen vaati tuntemusta sekä Unityn editorista että sen skriptausjärjestelmästä. Pelissä käyttäjän pelaajahahmo on jätevedenpuhdistamon työntekijä, jonka tehtävänä on puhdistaa sisääntuleva jätevesi. Puhdistus tapahtuu minipelien kautta, jossa käyttäjän suoritus pisteytetään. Käyttäjälle esitetään myös jätevedenkäsittelyyn liittyviä väitteitä, joihin hänen tulee vastata oikein.
Työn tuloksena oli WebGL-alustalle luotu 2D-peli, joka on pelattavissa IWAMA:n virallisella kotisivulla.
Pelin jätevedenkäsittely mallinnettiin oikeiden jätevedenpuhdistamojen käsittelyvaiheiden pohjalta. Jäteveden puhtaus perustuu sen epäpuhtauksien pitoisuuksiin, joihin tulee käsittelyvaiheiden myötä reduktioita. Veden tulee olla lopuksi puhtauslaadultaan Euroopan unionin vaatimukset täyttävää.
Peli luotiin Unity-pelimoottorilla käyttämällä C#- ja HLSL-ohjelmointikieliä. Pelin luominen vaati tuntemusta sekä Unityn editorista että sen skriptausjärjestelmästä. Pelissä käyttäjän pelaajahahmo on jätevedenpuhdistamon työntekijä, jonka tehtävänä on puhdistaa sisääntuleva jätevesi. Puhdistus tapahtuu minipelien kautta, jossa käyttäjän suoritus pisteytetään. Käyttäjälle esitetään myös jätevedenkäsittelyyn liittyviä väitteitä, joihin hänen tulee vastata oikein.
Työn tuloksena oli WebGL-alustalle luotu 2D-peli, joka on pelattavissa IWAMA:n virallisella kotisivulla.