Hämeen ammattikorkeakoulun Biotalouden insinöörikoulutuksen toimeksiantajayhteistyö ”Insinööritoimistossa”
Virta, Esa (2020)
Virta, Esa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118199
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on kuvattu Hämeen ammattikorkeakoulun biotalouden insinöörikoulutuksen toimeksiantajayhteistyön toimintaympäristö ja toisen opintovuoden opetuksen oppimisympäristö sellaisina, kuin ne vuoden 2019 lopussa olivat.
Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä ovat tiimioppimisen ja projektioppimisen pedagogisen opetuksen mallit. Toiminnan soveltuvuutta tutkittiin kyselyin ja haastatteluin.
Työn tavoitteena oli kuvata oppimisympäristönä toimivan ”insinööritoimistomallin” toimintaympäristössä vaikuttavat tekijät ja toimijat sekä toiminnan keskeisimmät prosessit. Lisäksi tavoitteena oli selvittää miten ”insinööritoimistomalli” soveltuu biotalouden insinöörikoulutukseen. HAMK Biotalouden insinöörikoulutuksen toimeksiantajien kanssa tehtävän projektiyhteistyön toimintamallien avulla pyritään luomaan uusia verkostoja ja palveluja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimintamallin kuvaus opiskelijoiden oppimisprojekteina toteutettavasta toimeksiantajayhteistyöstä ja siinä sovellettavasta projektioppimisympäristöstä, ”insinööritoimisto”-mallista. Koulutusohjelma ja tässä kuvattu toimintamalli todistetusti soveltuu toisen vuoden oppimisympäristöksi ja se tutustuttavat opiskelijat käytännönläheisesti yritysten toimintamaailmaan turvallisessa ja oppimista tukevassa ympäristössä. Koulutuksen aikana opiskelijat harjaantuvat tiimi- ja projektityöhön kohdaten erilaisia haasteita. Opiskelijat tuottavat toimeksiantajayrityksille projektien tuloksina uusia kestäviä liiketoiminta-, tuote- ja palveluideoita.
Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä ovat tiimioppimisen ja projektioppimisen pedagogisen opetuksen mallit. Toiminnan soveltuvuutta tutkittiin kyselyin ja haastatteluin.
Työn tavoitteena oli kuvata oppimisympäristönä toimivan ”insinööritoimistomallin” toimintaympäristössä vaikuttavat tekijät ja toimijat sekä toiminnan keskeisimmät prosessit. Lisäksi tavoitteena oli selvittää miten ”insinööritoimistomalli” soveltuu biotalouden insinöörikoulutukseen. HAMK Biotalouden insinöörikoulutuksen toimeksiantajien kanssa tehtävän projektiyhteistyön toimintamallien avulla pyritään luomaan uusia verkostoja ja palveluja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimintamallin kuvaus opiskelijoiden oppimisprojekteina toteutettavasta toimeksiantajayhteistyöstä ja siinä sovellettavasta projektioppimisympäristöstä, ”insinööritoimisto”-mallista. Koulutusohjelma ja tässä kuvattu toimintamalli todistetusti soveltuu toisen vuoden oppimisympäristöksi ja se tutustuttavat opiskelijat käytännönläheisesti yritysten toimintamaailmaan turvallisessa ja oppimista tukevassa ympäristössä. Koulutuksen aikana opiskelijat harjaantuvat tiimi- ja projektityöhön kohdaten erilaisia haasteita. Opiskelijat tuottavat toimeksiantajayrityksille projektien tuloksina uusia kestäviä liiketoiminta-, tuote- ja palveluideoita.