Liikuntaleikit osana varhaiskasvatusta : Liikuntaleikkiopas leikkikentille
Markkanen, Emilia; Seppänen, Anni (2020)
Markkanen, Emilia
Seppänen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088016
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda Seinäjoen kaupungin leikkikenttien ohjaajille apuväline leikkien suunnitteluun ja ohjaamiseen. Tarkoitus on luoda liikuntaleikkiopas 4–6-vuotiaille lapsille. Tutkimuksen myötä halusimme tuoda ohjaajille tietoa tämän ikäisen lapsen kehityksestä, jotta he osaisivat suunnitella oikeanlaisia liikuntatuokioita lapsen kehitykseen nähden.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa testasimme varhaiskasvatuksessa liikuntaleikkituokioita pitämällä, miten valitsemamme leikit soveltuvat 4–6-vuotiaille lapsille. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden aineisto kerättiin havainnoinnin avulla, jossa käytettiin tukena havainnointimatriisia. Tutkimuksen teoriaosuudessa avaamme varhaiskasvatuksen leikkiä ja liikkumista sekä lapsen kehitystä 4–6-vuoden iässä liikunnan näkökulmasta. Liikuntaleikkituokioilta saatujen tutkimustulosten, johtopäätösten ja teorian pohjalta kokosimme liikuntaleikkioppaan.
Tutkimustulokset osoittavat, että ohjaajien läsnäololla on suuri merkitys liikuntatuokioiden onnistumisen kannalta. Valitsemissamme liikuntaleikeissä motoriset-, kognitiiviset- ja sosiaaliset taidot onnistuivat lapsilta pääsääntöisesti hyvin. Lisäksi tuloksista huomaa, että 4–6-vuotiailla lapsilla on paljon eroja kehityksessä ja jokainen lapsi on oma yksilönsä ja kehittyy omaan tahtiinsa. Tutkimustulosten kautta syntyneessä liikuntaleikkioppaassa on 32 liikuntaleikkiä. Liikuntaleikit ovat jaettu oppaaseen kuuteen eri leikkikategoriaan värien mukaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa testasimme varhaiskasvatuksessa liikuntaleikkituokioita pitämällä, miten valitsemamme leikit soveltuvat 4–6-vuotiaille lapsille. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden aineisto kerättiin havainnoinnin avulla, jossa käytettiin tukena havainnointimatriisia. Tutkimuksen teoriaosuudessa avaamme varhaiskasvatuksen leikkiä ja liikkumista sekä lapsen kehitystä 4–6-vuoden iässä liikunnan näkökulmasta. Liikuntaleikkituokioilta saatujen tutkimustulosten, johtopäätösten ja teorian pohjalta kokosimme liikuntaleikkioppaan.
Tutkimustulokset osoittavat, että ohjaajien läsnäololla on suuri merkitys liikuntatuokioiden onnistumisen kannalta. Valitsemissamme liikuntaleikeissä motoriset-, kognitiiviset- ja sosiaaliset taidot onnistuivat lapsilta pääsääntöisesti hyvin. Lisäksi tuloksista huomaa, että 4–6-vuotiailla lapsilla on paljon eroja kehityksessä ja jokainen lapsi on oma yksilönsä ja kehittyy omaan tahtiinsa. Tutkimustulosten kautta syntyneessä liikuntaleikkioppaassa on 32 liikuntaleikkiä. Liikuntaleikit ovat jaettu oppaaseen kuuteen eri leikkikategoriaan värien mukaan.