Yrittäjän henkilöbrändin ja asiantuntijaverkkosivun rakentaminen
Hartikainen, Alex (2020)
Hartikainen, Alex
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118204
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändin ja asiantuntijaportfolion rakentaminen aloittelevan yrittäjän näkökulmasta. Opinnäytetyön produktina rakennetaan asiantuntijaverkkosivu, jossa esitellään omaa kompetenssia ja arvoa, mitä voi tuoda markkinoille. Päätavoitteena on luoda asiantuntijaportfolio, joka toimii vankan henkilöbrändin perustana ja auttaa yrittäjää tehostamaan yrityksensä liiketoimintaa. Alatavoitteena on selvittää, kuinka yrittäjä voi rakentaa henkilöbrändiään sosiaalisessa mediassa. Toimeksiantaja opinnäytetyölle on opinnäytetyötekijän oma yritys Impakti Consulting Oy.
Tietoperustassa käydään läpi mikä on brändi ja henkilöbrändi, sekä verrataan henkilö- ja yritysbrändiä keskenään. Tärkeässä osassa on henkilöbrändin merkitys liiketoiminnassa, eli miksi yrittäjän pitäisi rakentaa itsestään henkilöbrändi. Lisäksi esitellään henkilöbrändin taustatekijöitä ja rakentamista sosiaalisessa mediassa. Lopuksi kerrotaan asiantuntijaverkkosivun rakentamisesta.
Asiantuntijaverkkosivun suunnittelu ja toteutus sijoittuivat kevääseen 2020. Aluksi tehtiin suunnitelma, missä kerrottiin verkkosivun rakenteen suunnittelusta. Suunnitteluun kuului myös kohderyhmäpersoonien määrittely sekä oman henkilöbrändin taustatekijöistä kertominen. Hyvän suunnittelun jälkeen rakennettiin verkkosivu, jossa kaikki verkkosivulle tulevat elementit perusteltiin tietoperustasta kerätyn informaation ja kohderyhmäpersoonien kautta.
Lopputuloksena syntyi asiantuntijaverkkosivu, joka toimii henkilöbrändin perustana ja onnistuu tuomaan osaamista esiin sekä luomaan kuvaa alan ammattilaisena. Lisäksi onnistuttiin selvittämään, kuinka yrittäjä pystyy rakentamaan henkilöbrändiään sosiaalisessa mediassa. Asiantuntijaverkkosivulla ja rakenteilla olevalla henkilöbrändillä tulee potentiaalisesti olemaan suuri vaikutus toimeksiantajan liiketoiminnalle tulevaisuudessa. Verkkosivua pääsee tarkastelemaan osoitteessa alexhartikainen.com.
Tietoperustassa käydään läpi mikä on brändi ja henkilöbrändi, sekä verrataan henkilö- ja yritysbrändiä keskenään. Tärkeässä osassa on henkilöbrändin merkitys liiketoiminnassa, eli miksi yrittäjän pitäisi rakentaa itsestään henkilöbrändi. Lisäksi esitellään henkilöbrändin taustatekijöitä ja rakentamista sosiaalisessa mediassa. Lopuksi kerrotaan asiantuntijaverkkosivun rakentamisesta.
Asiantuntijaverkkosivun suunnittelu ja toteutus sijoittuivat kevääseen 2020. Aluksi tehtiin suunnitelma, missä kerrottiin verkkosivun rakenteen suunnittelusta. Suunnitteluun kuului myös kohderyhmäpersoonien määrittely sekä oman henkilöbrändin taustatekijöistä kertominen. Hyvän suunnittelun jälkeen rakennettiin verkkosivu, jossa kaikki verkkosivulle tulevat elementit perusteltiin tietoperustasta kerätyn informaation ja kohderyhmäpersoonien kautta.
Lopputuloksena syntyi asiantuntijaverkkosivu, joka toimii henkilöbrändin perustana ja onnistuu tuomaan osaamista esiin sekä luomaan kuvaa alan ammattilaisena. Lisäksi onnistuttiin selvittämään, kuinka yrittäjä pystyy rakentamaan henkilöbrändiään sosiaalisessa mediassa. Asiantuntijaverkkosivulla ja rakenteilla olevalla henkilöbrändillä tulee potentiaalisesti olemaan suuri vaikutus toimeksiantajan liiketoiminnalle tulevaisuudessa. Verkkosivua pääsee tarkastelemaan osoitteessa alexhartikainen.com.