Taloushallinnon prosessien kehittäminen case-yrityksessä : Uusien ohjelmistoversioiden tuomat hyödyt taloushallintotiimin prosesseille
Wallstedt, Monica (2020)
Wallstedt, Monica
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005098092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005098092
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantajalle, josta tässä työssä käytetään nimitystä case-yritys. Case-yrityksessä käynnistettiin uusien ohjelmistojen käyttöönottoprojekti, jonka tavoitteena oli yhtenäistää taloushallinnon ohjelmistot, ja keskittää erilliset toiminnot yhteen ohjelmistokokonaisuuteen.
Tässä työssä tavoitteenani on perehtyä, kuinka uusien ohjelmistoversioiden käyttöönotto vaikuttaa taloushallintotiimin prosesseihin. Selvitän, mitä hyötyjä uudet ohjelmistoversiopäivitykset toivat case-yrityksen taloushallintotiimin prosesseihin; kuinka tiimin toiminta tehostui ja miten uusien ohjelmistoversioiden käyttöönotto vaikutti työtehtävien organisointiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käyn yleisesti läpi prosessien teoriaa. Keskityn taloushallinnon prosessien teoriaan, sillä opinnäytetyön pääpaino on taloushallinnon osto-, maksuliikenne- ja myyntilaskuprosesseissa. Opinnäytetyöni on laadullinen, case-tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytän osallistuvaa havainnointia, keskustelu-, hiljaisen tiedon- ja aivoriihityöskentelymenetelmiä. Tutkimusaineisto on koottu ohjelmiston käyttöönottopalavereiden pöytäkirjoista ja muistiinpanoista.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että taloushallinnon prosesseista saadaan uusilla ohjelmistoversiopäivityksillä tehokkaampia. Toimintoja saadaan tehostettua prosessien eri vaiheiden automatisoinnilla, tämä automatisointi tuo myös mukanaan kustannussäästöjä. Ohjelmistoversiopäivitysten myötä uudet prosessit lisäsivät tehtävien mielekkyyttä ja toivat tällä tavoin uusia haasteita työn tekemiseen.
Tutkimuksen myötä syntyi myös kehitysehdotuksia. Jatkossa case-yrityksen prosessit olisi hyvä mallintaa siten, että prosesseissa huomioidaan myös asiakkaat ja roolit, eli ketkä vastaavat prosesseista ja ovat mukana prosessissa. Yleisesti ottaen prosessien kuvaaminen helpottaa kehityskohteiden tunnistamista, sekä kertoo yrityksen työntekijöille, missä kohden he ovat mukana prosessissa.
Tässä työssä tavoitteenani on perehtyä, kuinka uusien ohjelmistoversioiden käyttöönotto vaikuttaa taloushallintotiimin prosesseihin. Selvitän, mitä hyötyjä uudet ohjelmistoversiopäivitykset toivat case-yrityksen taloushallintotiimin prosesseihin; kuinka tiimin toiminta tehostui ja miten uusien ohjelmistoversioiden käyttöönotto vaikutti työtehtävien organisointiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käyn yleisesti läpi prosessien teoriaa. Keskityn taloushallinnon prosessien teoriaan, sillä opinnäytetyön pääpaino on taloushallinnon osto-, maksuliikenne- ja myyntilaskuprosesseissa. Opinnäytetyöni on laadullinen, case-tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytän osallistuvaa havainnointia, keskustelu-, hiljaisen tiedon- ja aivoriihityöskentelymenetelmiä. Tutkimusaineisto on koottu ohjelmiston käyttöönottopalavereiden pöytäkirjoista ja muistiinpanoista.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että taloushallinnon prosesseista saadaan uusilla ohjelmistoversiopäivityksillä tehokkaampia. Toimintoja saadaan tehostettua prosessien eri vaiheiden automatisoinnilla, tämä automatisointi tuo myös mukanaan kustannussäästöjä. Ohjelmistoversiopäivitysten myötä uudet prosessit lisäsivät tehtävien mielekkyyttä ja toivat tällä tavoin uusia haasteita työn tekemiseen.
Tutkimuksen myötä syntyi myös kehitysehdotuksia. Jatkossa case-yrityksen prosessit olisi hyvä mallintaa siten, että prosesseissa huomioidaan myös asiakkaat ja roolit, eli ketkä vastaavat prosesseista ja ovat mukana prosessissa. Yleisesti ottaen prosessien kuvaaminen helpottaa kehityskohteiden tunnistamista, sekä kertoo yrityksen työntekijöille, missä kohden he ovat mukana prosessissa.