Markkinointisuunnitelma aloittavalle kahvila-ravintolalle
Fält, Krista; Harri, Neea (2020)
Fält, Krista
Harri, Neea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088029
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii yrittäjä, jonka tarkoituksena on avata uusi kahvila-ravintola vuoden 2020 aikana Ouluun. Opinnäytetyön tavoitteena on laatia markkinointisuunnitelma, joka luo pohjan uuden yrityksen markkinoinnille. Toimeksiantaja on tehnyt yritykselleen liiketoimintasuunnitelman ja markkinointisuunnitelma luodaan tukemaan tätä. Toimeksiantaja haluaa pysyä anonyymina. Opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa yrittäjää selkeyttämään avattavan kahvila-ravintolan markkinointia, kartoittaa kilpailijoita ja luoda opiskelijan ostajapersoona tukemaan markkinoinnin kohdentamista.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin benchmarkingilla ja toimeksiantajan haastatteluilla. Markkinointisuunnitelma perustuu 5P:hen, jossa tarkastellaan palvelua, hintaa, saatavuutta, ihmisiä ja markkinointiviestintää. Benchmarking, kilpailija-analyysi ja kahvila-ravintolan toimenpiteet käsitellään 5P:n näkökulmasta.
Työn tietoperustana käytetään markkinoinnin kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä ja keskustelua opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa. Lähtökohta-analyysissa käsitellään yrityksen perustiedot, makro- ja mikroympäristö, kilpailija-analyysi sekä SWOT-analyysi. Kilpailija-analyysissa toteutetaan benchmarkingia ja kilpailijoita tarkastellaan siitä näkökulmasta, mitä hyviä ja huonoja puolia yrityksillä on, ja mitä perustettava kahvila-ravintola voisi mahdollisesti ottaa näiltä mukaan. Kilpailijoiden analysoinnissa käytetään pääasiassa opinnäytetyön kirjoittajien omia havaintoja ja kokemuksia. Lähtökohta-analyysin jälkeen Tavoitteet-osiossa tutustutaan markkinoinnin tavoitteisiin SMART-kaavion pohjalta, jonka jälkeen esitetään konkreettisia tavoitteita kahvila-ravintolalle. Strategia-osiota tarkastellaan STP-prosessin kautta keskittyen segmentointiin, kohdentamiseen ja asemointiin, jossa luodaan myös ostajapersoona. Toimenpide-osiossa toimenpiteet selkeyttävät, miten 5P:hen perustuvia konkreettisia toimenpiteitä kahvila-ravintola voisi toteuttaa.
Työn lopussa Pohdinta-osio kiteyttää opinnäytetyön tarkoituksen ja tavoitteet, pohtien ja arvioiden työtä. Pohdinta sisältää aikataulun ja ehdotuksia työn jatkokehittämiseksi. Markkinointisuunnitelma on toteuttamiskelpoinen suunnitelma, jota pystyy kehittämään yksityiskohtaisemmaksi ja liittämään siihen esimerkiksi markkinoinnin vuosikellon ja sosiaalisen median julkaisusuunnitelman. Lisäksi opinnäytetyö antaa mahdollisuudet yrittäjän oman liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen. The purpose of this thesis is to create a marketing plan for an entrepreneur who is going to open a café & restaurant in 2020 in Oulu. The entrepreneur wants to remain anonymous. The aim is to offer a marketing plan which is helpful for the entrepreneur in the beginning of marketing their company. The marketing plan includes essential theory of marketing which will be the base for marketing actions. The theory section of the thesis includes literature based on marketing and digital sources and an open interview with the entrepreneur. The research is qualitative. The marketing plan is mostly based on 5P through benchmarking and competitor analysis, but also in the operative part of the thesis, which examines product as service, price, place, people and promotion.
The situational analysis includes basic information of the company, macro and microenvironment, competitor analysis and a SWOT-analysis. The benchmarking process and the competitor analysis is focused on examining competitors through 5P. The competitors are analyzed through positive and negative factors and what the target company could learn from them. The observations are based on the view of the writers. The competitor analysis will be closed with the view of the target company. The SWOT analysis will be created according to this information. The objectives of the thesis will be based on SMART marketing objectives and some concrete objectives. The strategy part will be focused on the STP process, which includes segmentation, targeting and positioning. Creating a buyer persona is also an important part of the strategy.
The tactic part of the thesis is about actions based on the research of the thesis. The actions clarify how and what the target company can do to improve their actions through 5P. The last part of the thesis recaps the idea of the thesis, evaluating the work including scheduling of the thesis and ideas for developing the thesis further focusing on the tactic part. The marketing plan is a viable tool which can be developed and updated further.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin benchmarkingilla ja toimeksiantajan haastatteluilla. Markkinointisuunnitelma perustuu 5P:hen, jossa tarkastellaan palvelua, hintaa, saatavuutta, ihmisiä ja markkinointiviestintää. Benchmarking, kilpailija-analyysi ja kahvila-ravintolan toimenpiteet käsitellään 5P:n näkökulmasta.
Työn tietoperustana käytetään markkinoinnin kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä ja keskustelua opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa. Lähtökohta-analyysissa käsitellään yrityksen perustiedot, makro- ja mikroympäristö, kilpailija-analyysi sekä SWOT-analyysi. Kilpailija-analyysissa toteutetaan benchmarkingia ja kilpailijoita tarkastellaan siitä näkökulmasta, mitä hyviä ja huonoja puolia yrityksillä on, ja mitä perustettava kahvila-ravintola voisi mahdollisesti ottaa näiltä mukaan. Kilpailijoiden analysoinnissa käytetään pääasiassa opinnäytetyön kirjoittajien omia havaintoja ja kokemuksia. Lähtökohta-analyysin jälkeen Tavoitteet-osiossa tutustutaan markkinoinnin tavoitteisiin SMART-kaavion pohjalta, jonka jälkeen esitetään konkreettisia tavoitteita kahvila-ravintolalle. Strategia-osiota tarkastellaan STP-prosessin kautta keskittyen segmentointiin, kohdentamiseen ja asemointiin, jossa luodaan myös ostajapersoona. Toimenpide-osiossa toimenpiteet selkeyttävät, miten 5P:hen perustuvia konkreettisia toimenpiteitä kahvila-ravintola voisi toteuttaa.
Työn lopussa Pohdinta-osio kiteyttää opinnäytetyön tarkoituksen ja tavoitteet, pohtien ja arvioiden työtä. Pohdinta sisältää aikataulun ja ehdotuksia työn jatkokehittämiseksi. Markkinointisuunnitelma on toteuttamiskelpoinen suunnitelma, jota pystyy kehittämään yksityiskohtaisemmaksi ja liittämään siihen esimerkiksi markkinoinnin vuosikellon ja sosiaalisen median julkaisusuunnitelman. Lisäksi opinnäytetyö antaa mahdollisuudet yrittäjän oman liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen.
The situational analysis includes basic information of the company, macro and microenvironment, competitor analysis and a SWOT-analysis. The benchmarking process and the competitor analysis is focused on examining competitors through 5P. The competitors are analyzed through positive and negative factors and what the target company could learn from them. The observations are based on the view of the writers. The competitor analysis will be closed with the view of the target company. The SWOT analysis will be created according to this information. The objectives of the thesis will be based on SMART marketing objectives and some concrete objectives. The strategy part will be focused on the STP process, which includes segmentation, targeting and positioning. Creating a buyer persona is also an important part of the strategy.
The tactic part of the thesis is about actions based on the research of the thesis. The actions clarify how and what the target company can do to improve their actions through 5P. The last part of the thesis recaps the idea of the thesis, evaluating the work including scheduling of the thesis and ideas for developing the thesis further focusing on the tactic part. The marketing plan is a viable tool which can be developed and updated further.