”Saanko minäkin surra?” Lapsisyöpäpotilaan terveen sisaruksen huomioiminen : sisarusten vertaistuellisen toiminnan pilotointi ja graafinen kuvaus Lounais-Suomen Syöpäyhdistykselle.
Silenius, Mia (2019)
Silenius, Mia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126685
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126685
Tiivistelmä
Tämä raportti on kuvaus kehittämishankkeesta, jonka tavoitteena oli käynnistää Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä (LSSY) uuden kohderyhmälle suunnattua vertaistuellista toimintaa ja kehittää sitä tukevaa ja tietämystä lisäävää materiaalia työntekijöille. Hanke toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön prosessina, jossa työelämäkeskeisyys, konkretia, toiminnan kehittäminen ja tutkimukselliset menetelmät toimivat limittäin koko prosessin ajan. Kehittämishankkeen konkreettisena tuotoksena muodostui graafinen kuvaus, jonka tarkoituksena on selventää eri vertaistuellisten ryhmien toteuttamismuotoja ja niiden eroavaisuuksia ammattilaisille.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy kouluikäisen lapsisyöpäpotilaan terveen sisaruksen tilanteenkuvaukseen, lasten vertaistuellisten ryhmien erityispiirteisiin ja toiminnallistenmenetelmien käyttäminen ja tärkeys osana sisarusten hyvinvoinnin kasvattamista.
Kehittämistehtävänä työssä oli hyödyntää sosionomiopiskelijan ammatillista osaamista ja valmiuksia vastata Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ja lapsisyöpäpotilasperheiden kerhon Sykerön muutostarpeisiin syventymällä muista sivuun jääneeseen kohderyhmään ja rakentaa yhdistykselle selkeä ja informatiivinen prosessikuvaus työntekijöille kouluikäisten terveiden sisarusten hyvinvoinnin tukemiseen ja ennaltaehkäisevän vertaistuellisen toiminnan järjestämiseen.
Pitkän matkan suunnitelmana ja tavoitteena käynnistettiin myös terveiden sisarusten vertaistuellisen toiminnan juurruttaminen osaksi yhdistyksen toimintasuunnitelmaa ja järjestettäväksi vähintään kerran vuodessa. This report is a description of a development project for the cancer association Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry (LSSY), where the aim was to build a material for the workers to support and increase their knowledge of starting the peer support action with a new focal group. This project was an implemented as a functional thesis process, where the work-centered orientation, practicality, operational development and research methods were functioning concurrently throughout the development process. The concretic result of this development project is a graphical process description, aimed to clarify different peer group forms and their differences for professionals.
The theoretical framework of the thesis describes the situation of a healthy school-age siblings of a childhood cancer patient, the peculiarities of functional peer groups of children and functional methods using within them.
The task of this this development project as a Bachelor of Social Services was to utilize my professional skills and capabilities to meet the needs of the client, Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, and the club of families with childhood cancer patients called Sykerö, by delving deeper into this neglected group and build a clear and informative process description for employees to support the well-being of healthy school-age siblings and also organize preventative peer action for them.
As a long-term plan and goal, the introduction of healthy siblings' peer-to-peer rooting activities was also initiated as a part of the association's action plan and will organized at least minimum once a year.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy kouluikäisen lapsisyöpäpotilaan terveen sisaruksen tilanteenkuvaukseen, lasten vertaistuellisten ryhmien erityispiirteisiin ja toiminnallistenmenetelmien käyttäminen ja tärkeys osana sisarusten hyvinvoinnin kasvattamista.
Kehittämistehtävänä työssä oli hyödyntää sosionomiopiskelijan ammatillista osaamista ja valmiuksia vastata Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ja lapsisyöpäpotilasperheiden kerhon Sykerön muutostarpeisiin syventymällä muista sivuun jääneeseen kohderyhmään ja rakentaa yhdistykselle selkeä ja informatiivinen prosessikuvaus työntekijöille kouluikäisten terveiden sisarusten hyvinvoinnin tukemiseen ja ennaltaehkäisevän vertaistuellisen toiminnan järjestämiseen.
Pitkän matkan suunnitelmana ja tavoitteena käynnistettiin myös terveiden sisarusten vertaistuellisen toiminnan juurruttaminen osaksi yhdistyksen toimintasuunnitelmaa ja järjestettäväksi vähintään kerran vuodessa.
The theoretical framework of the thesis describes the situation of a healthy school-age siblings of a childhood cancer patient, the peculiarities of functional peer groups of children and functional methods using within them.
The task of this this development project as a Bachelor of Social Services was to utilize my professional skills and capabilities to meet the needs of the client, Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, and the club of families with childhood cancer patients called Sykerö, by delving deeper into this neglected group and build a clear and informative process description for employees to support the well-being of healthy school-age siblings and also organize preventative peer action for them.
As a long-term plan and goal, the introduction of healthy siblings' peer-to-peer rooting activities was also initiated as a part of the association's action plan and will organized at least minimum once a year.