Kolme tarinallista kappaletta pianolle
Mäkilä, Juha (2020)
Mäkilä, Juha
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088081
Tiivistelmä
Tätä opinnäytetyötä varten sävellettiin vuoden 2018 aikana kolme pianokappaletta, joiden vaikeustaso pyrittiin sovittamaan pianonsoiton D- tai C-kurssitasolle. Tämä edellytti pedagogisen lähestymistavan huomioimista näiden kappaleiden sävellysprosessin aikana kuten esimerkiksi yli oktaavin ulottuvien intervallien sekä liian virtuoottisten sävelkulkujen kirjoittamisen välttämistä. Lisäksi merkittävä seikka kyseisissä pianokappaleissa on niihin liittyvä tarinallisuus; kuhunkin kappaleeseen liittyy tarina, jonka tunnelmaa on musiikin avulla pyritty kuvailemaan, vahvistamaan tai ohjaamaan.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on tarkastella tarinallisuuden vaikutusta sävellettyjen kolmen pianokappaleen tulkintaan ja soittamiseen. Menetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian opettajat ja oppilaat saivat antaa palautetta ja ottaa kantaa tarinallisuuden vaikutuksiin sekä soittoteknisiin haasteisiin. Opinnäytetyössä käydään läpi joitakin näiden pianokappaleiden sävellysprosessiin liittyviä yksityiskohtia ja analysoidaan kunkin kappaleen muotorakennetta sekä harmoniaprogressiota. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan syvällisemmin pianokappaleissa esiintyviä soittoteknisiä haasteita.
Muilta pianisteilta saatu palaute toi esiin uusia näkökulmia sävellyksistä erityisesti tarinallisuuteen liittyen. Palautteissa kiinnitettiin huomiota myös kappaleiden soittoteknisiin haasteisiin sekä tarinoiden käyttämiseen musiikin ohessa silloin, kun sävellystä kuunnellaan, soitetaan tai opetetaan soittamaan.
Tunnelman muodostuminen musiikista on yksilöllistä, mutta pääpiirteittäin tarinalla voidaan saada aikaan merkittäviäkin muutoksia siihen, miten kuulija ymmärtää kuulemansa musiikin. Lisäksi tarina saattaa auttaa soittajaa löytämään tulkintatapoja sävellykselle. Three piano pieces were composed for this thesis during the year 2018. An attempt has been made to fit the level of difficulty of the three pieces to grade D or C of piano proficiency. This required paying attention to a pedagogic approach during the composition process, such as avoiding intervals that reach over the octave and virtuoso passages.
The aim of this thesis is to examine how storytelling affects the interpretation and playing of the three piano pieces. The method used was a questionnaire with which teachers and students of the Turku Arts Academy were able to give feedback and share their views on both the effects of storytelling and the technical challenges in the pieces. Some details related to the composition process of the pieces are explained in the thesis. The syntax and harmony progression of each piece are analyzed. Technical challenges related to playing the pieces are examined more thoroughly as well.
Feedback from other pianists presented new perspective on the compositions and confirmed existing notions on the technical challenges and the advantages of using the stories alongside the music when listening to, playing or teaching to play the compositions.
Storytelling is of great significance in these three piano pieces. Each piece has a related story and the aim of the music is to describe, strengthen or direct the atmosphere in the stories. Every listener has their individual way of perceiving the atmosphere of the music. However, on a general level, stories can be used to achieve even considerable changes in how the listener experiences the music. Furthermore, the stories may help musicians to find methods of interpreting the compositions.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on tarkastella tarinallisuuden vaikutusta sävellettyjen kolmen pianokappaleen tulkintaan ja soittamiseen. Menetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian opettajat ja oppilaat saivat antaa palautetta ja ottaa kantaa tarinallisuuden vaikutuksiin sekä soittoteknisiin haasteisiin. Opinnäytetyössä käydään läpi joitakin näiden pianokappaleiden sävellysprosessiin liittyviä yksityiskohtia ja analysoidaan kunkin kappaleen muotorakennetta sekä harmoniaprogressiota. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan syvällisemmin pianokappaleissa esiintyviä soittoteknisiä haasteita.
Muilta pianisteilta saatu palaute toi esiin uusia näkökulmia sävellyksistä erityisesti tarinallisuuteen liittyen. Palautteissa kiinnitettiin huomiota myös kappaleiden soittoteknisiin haasteisiin sekä tarinoiden käyttämiseen musiikin ohessa silloin, kun sävellystä kuunnellaan, soitetaan tai opetetaan soittamaan.
Tunnelman muodostuminen musiikista on yksilöllistä, mutta pääpiirteittäin tarinalla voidaan saada aikaan merkittäviäkin muutoksia siihen, miten kuulija ymmärtää kuulemansa musiikin. Lisäksi tarina saattaa auttaa soittajaa löytämään tulkintatapoja sävellykselle.
The aim of this thesis is to examine how storytelling affects the interpretation and playing of the three piano pieces. The method used was a questionnaire with which teachers and students of the Turku Arts Academy were able to give feedback and share their views on both the effects of storytelling and the technical challenges in the pieces. Some details related to the composition process of the pieces are explained in the thesis. The syntax and harmony progression of each piece are analyzed. Technical challenges related to playing the pieces are examined more thoroughly as well.
Feedback from other pianists presented new perspective on the compositions and confirmed existing notions on the technical challenges and the advantages of using the stories alongside the music when listening to, playing or teaching to play the compositions.
Storytelling is of great significance in these three piano pieces. Each piece has a related story and the aim of the music is to describe, strengthen or direct the atmosphere in the stories. Every listener has their individual way of perceiving the atmosphere of the music. However, on a general level, stories can be used to achieve even considerable changes in how the listener experiences the music. Furthermore, the stories may help musicians to find methods of interpreting the compositions.