Kuormaustiedon siirron kehittäminen
Klemetti, Terho (2020)
Klemetti, Terho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005108171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005108171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa ja yhdenmukaistaa Destia Oy:n kiviainesliiketoiminnassa käytössä olleita määrä- ja kuormaustiedon keruumenetelmiä. Ensisijaisena toteutuskeinona oli luoda verkkoselainpohjainen portaalipalvelu, johon kuljetusurakoitsijat, noutoasiakkaat ja tuotantourakoitsijat voivat syöttää määrätietoa mobiililaitteellaan, näin siirtäen tiedon välittömästi laskuttajan käyttöön. Tässä opinnäytetyössä käsitellään portaalin kehitys- ja käyttöönottoprosessi, suljetun beta-testausvaiheen käyttäjäpalaute sekä portaalin tarjoaman aikasäästön määrittäminen. Lisäksi opinnäytetyö ottaa kantaa portaaliratkaisujen potentiaaliin muissa tilaajan kohteissa.
Portaalipalvelun kehittämisen pohjana käytettiin Microsoft Power Apps -sovellusalustaa. Käyttäjäpalautetta kerättiin haastattelemalla testiryhmään kuuluneita käyttäjiä. Testiryhmän valintaperusteena oli kerätä mahdollisimman kuvaava otos Destian sidosryhmistä. Portaalin beta-testausjakson aikana ei saatu riittävää otantaa todellisen aikasäästön määrittämiseen, mutta oletetun aikasäästön rahallinen arvo määritettiin käyttäen lähtötietoina vuoden 2019 laskutussuoritteita.
Testiryhmältä kerätty palaute oli lähtökohtaisesti positiivista ja portaalin todettiin olevan hyvä ja tarpeellinen uudistus. Haastatteluissa esiin nousseisiin kehitysideoihin pyrittiin reagoimaan joko käyttöohjeita muokkaamalla, muuttamalla toimintatapaa ilmoitusten teossa tai lisäämällä portaaliin toivottuja ominaisuuksia. Vaikka testijaksolla ei saatu riittävää otantaa absoluuttisen aikasäästön määrittämistä varten, todettiin portaalin toiminnan olevan sillä tasolla, että aikasäästöä tulee syntymään. Portaalin kehitysprosessin aikana kerättyjen tietojen perusteella voitiin todeta, että Power Apps -alustassa on merkittävää potentiaalia myös muissa tilaajan käyttökohteissa.
Portaalipalvelun kehittämisen pohjana käytettiin Microsoft Power Apps -sovellusalustaa. Käyttäjäpalautetta kerättiin haastattelemalla testiryhmään kuuluneita käyttäjiä. Testiryhmän valintaperusteena oli kerätä mahdollisimman kuvaava otos Destian sidosryhmistä. Portaalin beta-testausjakson aikana ei saatu riittävää otantaa todellisen aikasäästön määrittämiseen, mutta oletetun aikasäästön rahallinen arvo määritettiin käyttäen lähtötietoina vuoden 2019 laskutussuoritteita.
Testiryhmältä kerätty palaute oli lähtökohtaisesti positiivista ja portaalin todettiin olevan hyvä ja tarpeellinen uudistus. Haastatteluissa esiin nousseisiin kehitysideoihin pyrittiin reagoimaan joko käyttöohjeita muokkaamalla, muuttamalla toimintatapaa ilmoitusten teossa tai lisäämällä portaaliin toivottuja ominaisuuksia. Vaikka testijaksolla ei saatu riittävää otantaa absoluuttisen aikasäästön määrittämistä varten, todettiin portaalin toiminnan olevan sillä tasolla, että aikasäästöä tulee syntymään. Portaalin kehitysprosessin aikana kerättyjen tietojen perusteella voitiin todeta, että Power Apps -alustassa on merkittävää potentiaalia myös muissa tilaajan käyttökohteissa.