Mun oma kirja: Taidetyöskentelyä ja osallisuutta varhaiskasvatuksessa
Järvi-Indrén, Taina (2020)
Järvi-Indrén, Taina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047149
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin taidetyöskentelytoimintana Lohjan kaupungin päiväkodissa. Taidetyöskentelyyn osallistui kymmenen lasta 3–5-vuotiaiden lasten ryhmästä, kaikki toimintavuoden aikana viisi vuotta täyttävät. Toimintakertoja oli kuusi, mitkä toteutettiin noin kuukauden ajanjakson aikana tammi–helmikuussa vuonna 2020.
Opinnäytetyön tarkoitus oli lasten osallisuuden tukeminen taidetyöskentelyn avulla. Luovuus, tekemisen ilo, lasten omat valinnat ja uuden kokeileminen olivat toimintakerroilla keskeisessä roolissa. Tavoitteena oli saada lapsille identiteettiä vahvistavia onnistumisen kokemuksia sekä tukea pienryhmien yhteisöllisyyttä ja toimintaa.
Lasten osallisuus huomioitiin mahdollisuutena suunnitella ja toteuttaa oma kirja. Taidemenetelminä käytettiin gellipainantaa ja piirtämistä. Gellipainanta on grafiikan menetelmä, jossa tehdään monotypiavedoksia gelli-levyllä. Käytännössä lasten tuotos on kuvataidetöistä koottu persoonallinen kirja. Lapset rakensivat ja toteuttivat omaa kirjaa haluamiensa aiheiden pohjalta. Lasten kirjojen aiheet ovat heille itselleen merkityksellisiä ja kiinnostavia. Kiireetön tekeminen, jokaisen lapsen yksilöllinen huomioiminen ja lasten havainnointi varmistavat toiminnan olevan lapsille sopivaa ja positiivista identiteettiä rakentavaa. Toimintaa on pystyttävä muokkaamaan lapsen tarpeiden mukaiseksi, ellei lapsi ole motivoitunut työskentelystä.
Lasten havainnointi, pedagoginen dokumentointi ja lasten haastattelut olivat käytettyjä menetelmiä. Dokumentointi tapahtui havainnoimalla lapsia ja kirjaamalla tiedot päiväkirjaan sekä valokuvaamalla työskentelyä ja lasten taideteoksia. Toimintaa arvioitiin lasten pienryhmissä tehdyillä haastatteluilla, tekijän itsearvioinnilla ja reflektoivalla keskustelulla lasten varhaiskasvatuksen opettajan kanssa.
Taidetyöskentelylle asetetut tavoitteet täyttyivät erittäin hyvin. Taidetyöskentely antoi lapsille uusia kokemuksia taidemenetelmistä, lisäksi työskentely tuntui lapsista innostavalta ja palkitsevalta. Lasten kanssa työskentelyssä on merkittävää löytää lasta innostavia ja eteenpäin kannustavia taidemenetelmiä. Työskentelyn on sovittava jokaiselle lapselle lapsen yksilölliset tarpeet huomioiden. Ohjaajalla on merkittävä rooli oikeanlaisen ilmapiirin luomisessa ja lasten tukemisessa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli lasten osallisuuden tukeminen taidetyöskentelyn avulla. Luovuus, tekemisen ilo, lasten omat valinnat ja uuden kokeileminen olivat toimintakerroilla keskeisessä roolissa. Tavoitteena oli saada lapsille identiteettiä vahvistavia onnistumisen kokemuksia sekä tukea pienryhmien yhteisöllisyyttä ja toimintaa.
Lasten osallisuus huomioitiin mahdollisuutena suunnitella ja toteuttaa oma kirja. Taidemenetelminä käytettiin gellipainantaa ja piirtämistä. Gellipainanta on grafiikan menetelmä, jossa tehdään monotypiavedoksia gelli-levyllä. Käytännössä lasten tuotos on kuvataidetöistä koottu persoonallinen kirja. Lapset rakensivat ja toteuttivat omaa kirjaa haluamiensa aiheiden pohjalta. Lasten kirjojen aiheet ovat heille itselleen merkityksellisiä ja kiinnostavia. Kiireetön tekeminen, jokaisen lapsen yksilöllinen huomioiminen ja lasten havainnointi varmistavat toiminnan olevan lapsille sopivaa ja positiivista identiteettiä rakentavaa. Toimintaa on pystyttävä muokkaamaan lapsen tarpeiden mukaiseksi, ellei lapsi ole motivoitunut työskentelystä.
Lasten havainnointi, pedagoginen dokumentointi ja lasten haastattelut olivat käytettyjä menetelmiä. Dokumentointi tapahtui havainnoimalla lapsia ja kirjaamalla tiedot päiväkirjaan sekä valokuvaamalla työskentelyä ja lasten taideteoksia. Toimintaa arvioitiin lasten pienryhmissä tehdyillä haastatteluilla, tekijän itsearvioinnilla ja reflektoivalla keskustelulla lasten varhaiskasvatuksen opettajan kanssa.
Taidetyöskentelylle asetetut tavoitteet täyttyivät erittäin hyvin. Taidetyöskentely antoi lapsille uusia kokemuksia taidemenetelmistä, lisäksi työskentely tuntui lapsista innostavalta ja palkitsevalta. Lasten kanssa työskentelyssä on merkittävää löytää lasta innostavia ja eteenpäin kannustavia taidemenetelmiä. Työskentelyn on sovittava jokaiselle lapselle lapsen yksilölliset tarpeet huomioiden. Ohjaajalla on merkittävä rooli oikeanlaisen ilmapiirin luomisessa ja lasten tukemisessa.