Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
Liukkonen, Annamari; Eerola, Antti (2020)
Liukkonen, Annamari
Eerola, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047148
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Stadin ammatti- ja aikuisopiston järjestämän kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen -koulutukseen osallistuneiden mielenterveys- ja/tai päihdekuntoutujien omakohtaisia kokemuksia koulutuksesta ja sen myötä tehdä näkyväksi koulutuksen merkitystä kokemusasiantuntijuuden rakentumisessa. Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui tiedon tuottaminen koulutuksen merkityksestä ja mahdollisten kehityskohteiden löytäminen koulutuspaketista tulevia koulutuksia varten. Koulutus toteutettiin ajalla 28.11.2019-27.2.2020.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana toimi mielenterveys- ja päihdesairauksiin, niistä kuntoutumiseen, vertaistukeen ja kokemusasiantuntijuuteen sekä voimaantumiseen ja identiteettiprosessiin liittyvä teoriatieto. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin viidelle haastateltavalle anonyymeina yksilöhaastatteluina puhelimitse koronaepidemian vuoksi koulutuksen loputtua maaliskuussa 2020. Yhdeltä haastateltavalta vastaukset saatiin sähköpostitse. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Haastatteluissa ilmeni, että koulutukseen osallistuneet kokivat koulutuksen merkityksen suureksi kokemusasiantuntijaidentiteetin rakentumisessa. Erityisen merkittävänä koettiin tehtävä, jossa jokaisen piti vetää itsenäisesti vertaisryhmää sekä omien stoorien, eli elämäntarinoiden jäsentely ja kirjoittaminen sekä muiden stoorien kuuntelu. Kokemusasiantuntijaidentiteetin kehittyminen näkyi myös yleisenä itseluottamuksen ja rohkeuden lisääntymisenä sekä uskona oman paikkansa löytymiseen yhteisössä.
Opinnäytetyömme avulla Stadin ammatti- ja aikuisopisto saa arvokasta tietoa koulutuksen merkityksestä kokemusasiantuntijoiden ja vertaisohjaajien näkökulmasta katsottuna. Koulutuksen kehittämisen ja jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että aihetta tutkitaan ja kokemuksia koulutuspaketin sisällöstä kerätään. Tulevaisuudessa olisi merkittävää tutkia ja saada tietoa, millä tavoin kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen -koulutus vaikuttaa osallistuneiden työllistymiseen ja tuleviin työtehtäviin. Tärkeää olisi myös lisätä tietoisuutta kokemusasiantuntijuuden ja vertaistyön hyödyistä.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana toimi mielenterveys- ja päihdesairauksiin, niistä kuntoutumiseen, vertaistukeen ja kokemusasiantuntijuuteen sekä voimaantumiseen ja identiteettiprosessiin liittyvä teoriatieto. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin viidelle haastateltavalle anonyymeina yksilöhaastatteluina puhelimitse koronaepidemian vuoksi koulutuksen loputtua maaliskuussa 2020. Yhdeltä haastateltavalta vastaukset saatiin sähköpostitse. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Haastatteluissa ilmeni, että koulutukseen osallistuneet kokivat koulutuksen merkityksen suureksi kokemusasiantuntijaidentiteetin rakentumisessa. Erityisen merkittävänä koettiin tehtävä, jossa jokaisen piti vetää itsenäisesti vertaisryhmää sekä omien stoorien, eli elämäntarinoiden jäsentely ja kirjoittaminen sekä muiden stoorien kuuntelu. Kokemusasiantuntijaidentiteetin kehittyminen näkyi myös yleisenä itseluottamuksen ja rohkeuden lisääntymisenä sekä uskona oman paikkansa löytymiseen yhteisössä.
Opinnäytetyömme avulla Stadin ammatti- ja aikuisopisto saa arvokasta tietoa koulutuksen merkityksestä kokemusasiantuntijoiden ja vertaisohjaajien näkökulmasta katsottuna. Koulutuksen kehittämisen ja jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että aihetta tutkitaan ja kokemuksia koulutuspaketin sisällöstä kerätään. Tulevaisuudessa olisi merkittävää tutkia ja saada tietoa, millä tavoin kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen -koulutus vaikuttaa osallistuneiden työllistymiseen ja tuleviin työtehtäviin. Tärkeää olisi myös lisätä tietoisuutta kokemusasiantuntijuuden ja vertaistyön hyödyistä.